Ovih dana se puno priča o popuštanju mjera, povratku „u normalu“ i o posljedicama koje ova situacija ostavlja na nas. Naš život se drastično promijenio i to u gotovo svim svojim sferama.
Što se tiče COVID-19 krize, čini se da je najgore, bar zasad, prošlo, no kako će izgledati naša budućnost je i dalje vrlo neizvjesno. Strah nas je jer ne znamo kako će se virus ponašati, gospodarstvo i ekonomija značajno su narušeni, a mnogi od nas su morali u potpunosti promijeniti način rada i života. Drugim riječima, trebali smo u vrlo kratko vrijeme reorganizirati svoj život u svim područjima i prihvatiti brojne nove obaveze. Pritom su, posebice u prvih mjesec dana, mnoge organizacije i njihovi zaposlenici sve svoje snage i resurse upregnuli u to da doslovno „istrpe“ krizu, misleći da će se nakon nje moći opustiti, vratiti „na staro“ i nastaviti s onog mjesta na kojem su stali. U međuvremenu su mnogi shvatili da to ipak nije moguće i da nemaju drugog izbora nego suočiti se s novim problemima, kao i konačno počistiti „kosture iz ormara“, što je rezultiralo dodatnim iscrpljivanjem.
Posve je normalno i očekivano da je naša prva reakcije na novu i nepoznatu situaciju šok i nevjerica. Međutim, koliko god to zvučalo kao klišej, svaka kriza uistinu jest i prilika. Poslovni svijet je prepun takvih primjera organizacija koje su uspješno iskoristile novonastale mogućnosti - jeste li znali da su 2009., u doba krize i recesije, nastali Whatsapp i Slack, koji su danas velikom broju ljudi nezaobilazni kanal komunikacije? Može li vođenje ljudi biti uspješnije u kriznim nego u stabilnim vremenima?
Priča o dvije žabe
U poznatoj knjizi Jorgea Bucaya Ispričat ću ti priču mladić Demian dolazi kod terapeuta zbog različitih problema. Demian je student koji je morao mnogo učiti i rekao je terapeutu da neće stići pripremiti se za ispit kako treba. „Nema smisla ulagati energiju u izgubljenu stvar. Bolje da odem s ovim što sam do sada naučio barem ako padnem neću za sobom imati izgubljen tjedan“. Tada mu terapeut ispriča priču o dvije žabe. Bucayova priča Žabe u vrhnju odlično ilustrira što je to što čini razliku. Dvije žabe su upale u posudu s vrhnjem i vrlo brzo shvatile da tonu. U početku su lamatale nogama, ali naizgled uzalud – nikako nisu uspijevale dosegnuti rub posude. Jedna od njih je glasno rekla „Ne mogu više, u ovome je nemoguće plivati. Najbolje da odustanem i prestanem patiti.“ Rekavši to, brzo je potonula. Druga, upornija žaba je rekla samoj sebi „Borit ću se do posljednjeg daha, pa makar umrla pokušavajući!“ Nastavila je satima lupati nogama, a da se nije pomaknula ni centimetra. Međutim, iznenada, od toliko lupanja, vrhnje se pretvorilo u maslac – što je žabi omogućilo da skoči do vrha posude i sretno izađe!
Priča o dvije žabe s jedne strane je slična priči o Sizifu. Sizif je morao za kaznu gurati veliku stijenu do vrha brijega, ali prije nego što bi stigao do vrha, kamen bi se otkotrljao te je iznova započinjao taj uzaludni posao. Stoga je poznata metafora “Sizifov posao” za uzaludan posao ili besmislene radnje.
Što nas druga žaba uči o poslovanju u teškim uvjetima?
Iako nam na prvu ovakav Sizifov posao može izgledati besmislenim jer ne vidimo izlaz iz situacije u kojoj se nalazimo nakon nekog vremena može rezultirati spasom. Čak i u naizgled bezizlaznoj situaciji, uvijek imamo mogućnost izbora. Kako gledamo na krizu i sebe u njoj, naša je odluka. Što prije shvatimo i prihvatimo da kriza nije kazna i nepravda, već sastavni dio života te da nismo bespomoćni, već da možemo značajno utjecati na svoje funkcioniranje u njoj i nakon nje, to je veća vjerojatnost da ćemo pritom i uspjeti. Zato svaka organizacija, svaki tim i svaki pojedinac trebaju prestati čekati da se okolnosti promijene i trenutnu situaciju prihvatiti kao činjenicu. To znači:
- neumorno istraživati i isprobavati što sve možemo poduzeti da se uspješno prilagodimo trenutnoj situaciji (pri čemu vam mogu pomoći naši članci o ekonomskom preživljavaju , psihološkoj čvrstoći , kao i o upravljanju emocijama)
- pripremati poslovanje za ostvarenje željenog scenarija nakon popuštanja mjera, kako bi se što prije oporavili
- vjerovati u inicijative koje smo poduzeli i ustrajati u njima – čak i kad rezultat nije odmah vidljiv
- koristiti osobne kompetencije i kompetencije članova tima za suočavanje s krizom
Poslovni svijet obiluje neizvjesnostima i stalnim promjenama kako u stabilnim vremenima tako i u vremenima neizvjesnosti i promjena. Ključni faktor uspjeha za svaku organizaciju je sposobnost prilagodbe i otpornosti na izazove. Kako biste preživjeli u vremenima neizvjesnosti i promjena ključno je razviti organizacijski imunitet koji će vam omogućiti da se suočite s nepredvidivim situacijama i održite stabilnost i uspjeh.
Prvi korak
Svaka organizacija, koliko god velika ili mala ona bila, čim počne istraživati mogućnosti, uvidjet će da ih je puno više nego što se na prvu čini. Budite otvoreni – istražite mogućnosti koje se čine nemogućima, pitajte one koje možda inače ne biste pitali, tražite pomoć i prihvatite onu koja vam se nudi. Što prije krenete, to ćete prije i uspješnije isplivati. I zapamtite, kriza je poput kiše. Možemo čekati da prođe i ljutiti se što smo mokri ili ju prihvatiti kao normalan dio života i – plesati na njoj.
U prvom koraku ključno je istražiti mogućnosti. U toj potrazi pomoći će vam timski rad i komunikacija sa zaposlenicima. Brainstorming vam može pomoći da dođete do ideja do kojih ne biste mogli doći sami. Osim zbog ideja, timski rad vam može pomoći da stvorite kohezivnu grupu među zaposlenicima koji će se onda lakše nositi s promjenama i to tako da odbacite emocije koje vas usporavaju i ugrožavaju. Također, komunikacija sa zaposlenicima može vam pomoći da stvorite povjerenje i povećate angažman svojih zaposlenika koji vam mogu biti ključni u neizvjesnim vremenima.
Pomoću ovih preporuka stvarate i organizacijski imunitet koji je u svakom neizvjesnom vremenu ili krizi ključan za „preživljavanje“. Organizacijski imunitet može se definirati kao otpornost društva koju predstavlja njegova sposobnost da se zaštiti i obrani, bilo sprečavanjem ili prevladavanjem ranjivosti i prijetnji, uklanjanjem i izbjegavanjem sprečavanjem njihovog rasta ili zaustavljanjem njihovog utjecaja. Uspješno poslovanje u vremenima neizvjesnosti i promjena zahtijeva organizaciju koja je spremna prilagoditi se i suočiti s izazovima. Razvijeni organizacijski imunitet omogućit će vam da ostanete otporni, produktivni i konkurentni čak i u najizazovnijim vremenima.
Drugi korak
U drugom koraku važno je evaluirati mogućnosti. U prvom koraku istražili ste ideje zajedno sa zaposlenicima, a sada je vrijeme da ih ocijenite. Razmislite koja od ponuđenih ideja bi bila najbolja. Napravite popis počevši od one koja vam se najviše sviđa i koja je najvjerojatnija da će rezultirati promjenama. U ovom koraku identificirajte i rizike koji su mogući za svaku od ideja, a potom se odlučite za ideju koja je po vama najbolja i ima najmanje rizika. Ostale mogućnosti ostavite u planu B kako biste im se mogli vratiti ako je potrebno. Proučite poslovni svijet oko sebe i pogledajte jesu li se drugi suočili s istim problemima i kako su ih oni riješili. Čak i ako se njihove ideje ne mogu jednako primijeniti na vaš problem mogu vas potaknuti na drugačiju perspektivu gledanja. Osim dobrih strana važno je i proučiti probleme s kojima su se drugi susreli kako biste se mogli pripremiti na slične prepreke i znali reagirati na vrijeme.
U vremenima neizvjesnosti i promjena bitno je biti fleksibilan zato ostavite vrata otvorenima. Ako procijenite da odabrana ideja nije rezultirala željenim promjenama probajte evaluirati što je moglo poći po krivu. Nakon toga isprobajte drugu ideju. Život je pun pokušaja i pogrešaka, no u vremenima neizvjesnosti i promjena ključno je ostati stabilan i pokušati ponovno kao i žaba koja pliva dok ne ispliva.
Treći korak
U trećem koraku važno je pratiti promjenu. Odabrali ste ideju i sada možete vidjeti kako je utjecala na vaše poslovanje. Ovaj korak nužan je za organizacijski imunitet koji će vam pomoći u sljedećim neizvjesnim vremenima. Procijenite koji su bili dobici, a koji gubici i razmislite kako možete u buduće minimizirati gubitke i maksimizirati dobitke. Znate da se kaže da se uči i iz pogrešaka zato iskoristite vrijeme neizvjesnosti za učenje kako biste osnažili svoj organizacijski imunitet za kasnije.
Organizacijski imunitet metaforički se može povezati s tjelesnim imunitetom čovjeka. Ako dijete držite pod staklenim zvonom, dezinficirate sve oko njega i ne dajete da zaprlja ručice imunitet će mu biti slab. Kasnije, dijete će biti podložno raznoraznim bolestima jer nije imalo priliku razviti imunitet. Isto se događa s organizacijom, ako organizacijski imunitet nije razvijen veća je mogućnost da će organizacija pokleknuti u vremenima neizvjesnosti i promjena. Ovi savjeti mogu vam pomoći da ojačate svoju organizaciju i razvijete organizacijski imunitet. Nemojte se bojati pokušati jer učenje je proces koji je obogaćen pokušajima.
U neizvjesnim vremenima, organizacijski imunitet postaje ključni faktor za dugoročni uspjeh. Organizacije koje su inovativne, otvorene za učenje, imaju dobru komunikaciju i suradnju imaju veće šanse da prežive u promjenjivim uvjetima. Upravo zbog toga treba ulagati u organizacijski imunitet, stvarajući okruženje koje podržava inovacije i učenje. Samo tako ćete moći odoljeti izazovima, prevladati promjene i ostati uspješni u neizvjesnom svijetu poslovanja.
Organizacijski imunitet i organizacijska kultura
Stvarajući organizacijsku kulturu koja podržava inovacije, komunikaciju i timski rad stvaramo organizaciju kojoj organizacijski imunitet jača. Ako je organizacijska kultura pozitivna i podržava razvoj svojih zaposlenika u trenucima neizvjesnosti samoj organizaciji će biti lakše izboriti se s izazovima. Kada imate zaposlenike kojima je stalo do opstanka i razvoja organizacije lakše ćete doći do ideja koje vam mogu pomoći u vremenima neizvjesnosti i promjena. Time se opet vraćamo na prvi korak, na važnost otvorenosti u generiranju ideja.
Stvaranjem kulture koja podržava dijeljenje ideja i vidi zaposlenike ravnopravnima, a ne podređenima jedino možemo opstati u kriznim trenucima. Kako stvoriti zaposlenike koji će nam pomoći u neizvjesnim vremenima? Počinje se od malih stvari. Na primjer ako želite da se zaposlenici osjećaju kao da ih cijenite počnite koristiti jezik koji to govori. Umjesto podređeni koristite riječ zaposlenik. S malim promjenama u komunikaciji dolazi do velikih promjena u organizaciji. Zato, uključite zaposlenike u proces donošenja odluka i dajte im priliku da sudjeluju u kreiranju bolje organizacije, bolje kulture, ali i da jačaju organizacijski imunitet. Zadovoljni zaposlenici stvaraju organizaciju koja će lakše prebroditi vrijeme neizvjesnosti i promjena. Otvorenom komunikacijom i pružanjem transparentnih informacija će to vrijeme svima lakše proći. Zato, postanite svjesni da ako oko sebe imate žabe koje će isto tako kao i vi snažno lupati i plivati, brže ćete vrhnje pretvoriti u maslac. Isplivajte zajedno sa svojim zaposlenicima iz neizvjesnih vremena u vremena koja će biti kao duga nakon kiše.