Svaka naša emocija događa se s razlogom i u sebi nosi poruku. Pitanje je samo hoćemo li ju prepoznati i znati na najbolji način iskoristiti. Za izvlačenje maksimuma čak i iz najneugodnijih emocija korisno je upravljanje emocijama.
Spremnost da pomognemo drugima u nevolji jedna je od temeljnih ljudskih vrijednosti. Razmišljali o sebi ili o ljudima kojima se želimo okružiti, velikodušnost je oduvijek bila na vrhu liste poželjnih osobina. No, što je sa spremnošću da uživamo u tuđim uspjesima i zadovoljstvu? Kao i spremnost da pomognemo drugima u nevolji? Spremnost da uživamo u tuđim uspjesima jedna je od temeljnih ljudskih vrijednosti. To je ujedno i pokazatelj određene razine emocionalne stabilnosti i empatije, što nas čini boljim osobama i boljim društvom. Međutim, ponekad se ljudi bore s ovom spremnošću. Pogotovo onda kada se radi o nekome tko im je blizak i koga doživljavaju kao konkurenciju. Upravo tada, od velike je koristi upravljanje emocijama. U tim situacijama, važno je prepoznati takve osjećaje i raditi na njima. Upravljanje emocijama i razumijevanje važnosti pomoći drugima i uživanja u njihovim uspjesima može nas učiniti sretnijima i ispunjenijima.
Postoje određeni načini kako više uživati u tuđim uspjesima. Primjerice, možemo se prisjetiti kako bismo mi željeli da drugi reagiraju na naše uspjehe i zadovoljstvo. Željeli bismo da nam drugi budu podrška i da se raduju s nama, stoga bi trebali napraviti isto za njih. Konačno, važno je imati na umu da uživanje u tuđim uspjesima ne omalovažava naše uspjehe. To nam može pomoći da se osjećamo povezano s drugima i da gradimo pozitivne odnose.
Transformirajte zavist u osobno ispunjenje
Svatko želi biti osoba koja se veseli kad drugi postižu dobre rezultate, dobiju priznanje, ostvare svoj san, žive ispunjenim životom. No, u stvarnosti, ponekad je puno lakše drugima biti podrška u nevolji, nego podrška u sreći. Pomaganjem postajemo savjetnici i zaštitnici što nas čini da se osjećamo važnima i potrebnima. S druge strane, slavljenjem tuđih uspjeha ostajemo u pozadini i prepuštamo svjetla pozornice nekom drugom. Tada vrlo lako do izražaja može doći i druga osobina, jednako ljudska kao i velikodušnost - zavist. Upravo tada, potrebno je kvalitetno upravljanje emocijama. To će nam omogućiti da neugodnu emociju pretvorimo u nešto pozitivno za nas same i ljude oko nas.
Zavist je jedna od onih emocija koja često ostaje skrivena iza maske osmijeha i čestitki koje upućujemo drugima. Nije uvijek lako priznati da osjećamo zavist prema nečijem uspjehu. Kada osjećamo zavist, to može biti prilika za introspekciju. Primjerice, za razmišljanje o našim vlastitim ciljevima i ambicijama te za prepoznavanje onoga što nam je važno u životu. To će nam pomoći da stvorimo vlastiti put do uspjeha koji je autentičan i zadovoljavajući za nas. Kad smo u stanju osjećati sreću zbog tuđeg uspjeha, to nas može učiniti sretnijima i ispunjenijima. Nadalje, to može stvoriti pozitivnu energiju koja može pokrenuti nas same, ali i druge oko nas. Osoba koja savlada prepoznavanje i upravljanje emocijama poput zavisti, steći će i bolju sposobnost uvida u transformacije svoga života.
Osjećaj kojeg si ne želimo priznati
Krivo nam je što je naš kolega dobio posebno priznanje za svoj rad i rezultate. Osjećamo zavist što je prijateljica našla novog dečka. Primjećujemo samo nedostatke u novo uređenom stanu susjeda. Zavidni smo kolegi koji je smislio dobru šalu i nasmijao šefa. Većina od nas je nešto slično doživjela i osjećala zavist u jednom trenutku.
Većina nas se ne želi osjećati i ponašati tako. Razumski znamo da to nije lijepo, potrebno ili poželjno. Znamo da bismo trebali biti sretni zbog drugih, no jednostavno nismo. Zbog toga možda osjećamo i krivnju. Međutim, što više potiskujemo ili se borimo protiv tog dijela sebe, to on često dodatno jača i postaje sve glasniji. I što je bučniji, u nama se budi sve veća količina energije. Ta energija može biti vrlo razorna, kako za nas same, tako i u kontaktu s drugima. Tad obično kreću zajedljivi komentari prema drugima, što direktno ugrožava dobre odnose. Istovremeno, u nama sve više jača osjećaj nezadovoljstva i jedne skrivene tuge, od koje bježimo. Svakim sljedećim trenutkom potiskivanja, dodatno se uvlačimo u začarani krug negativnih emocija, iz kojeg sve teže vidimo izlaz. Upravo tada, najpotrebnije je adekvatno upravljanje emocijama. Što to konkretno znači? Kako prekinuti neugodne emocije i poduzeti nešto? Kako koristiti misli i emocije da vam uljepšaju dan?
Kako izaći iz začaranog kruga?
Prvi korak u prekidu ovog začaranog kruga je priznavanje sebi da osjećamo zavist ili neki drugi negativni osjećaj. Umjesto potiskivanja ili negiranja tih osjećaja, možemo ih prihvatiti kao dio sebe i pokušati razumjeti zašto se javljaju. Važno je da sebi dopustimo da osjećamo sve emocije, uključujući i one koje su nam manje ugodne.
Drugi korak je rad na samom sebi, u smislu razvijanja samosvijesti i samopouzdanja. Kada osvijestimo svoje osjećaje i shvatimo što ih uzrokuje, možemo se usmjeriti na sebe i svoj rast. Alternativa tomu je da se uspoređujemo s drugima i stalno imamo osjećaj da smo manje vrijedni. Kroz upravljanje emocijama te rad na samom sebi, možemo naučiti cijeniti svoje vlastite uspjehe i postignuća. U konačnici, možemo naučiti biti zadovoljni svojim životom bez obzira na tuđe uspjehe.
Treći korak je promjena našeg stava prema drugima. Umjesto zavidjeti drugima ili osuđivati ih, možemo se usredotočiti na razumijevanje njihovih uspjeha i pružiti im podršku. Time ćemo graditi pozitivne odnose i biti osobe koje se raduju tuđim uspjesima, umjesto da budemo opterećeni vlastitim nezadovoljstvom. Takvo upravljanje emocijama nas ne samo čini boljim ljudima, već nam pomaže i u razvijanju zdravih međuljudskih odnosa. Takva promjena stava će koristiti i cjelokupnoj atmosferi na poslu.
Kada se javlja zavist?
Ključno pitanje je – kada se javlja zavist? Schopenhauer je rekao kako je zavist najbolji dokaz koliko se ljudi osjeća nesretno. No, ako tu rečenicu promotrimo iz druge perspektive, onda lako možemo vidjeti da je zavist glasnik. Taj glasnik nam donosi poruku da postoji nešto što jako želimo ostvariti, a što još trenutačno nismo napravili. Taj glasnik nam donosi poruku da u nekom aspektu ne ostvarujemo koliko možemo, ili se ne trudimo koliko bi trebali. Želim ostvariti partnerski odnos pun razumijevanja i ljubavi. Želim biti bolji u onome što radim i ostvarivati još zapaženije rezultate. Želim imati prekrasan dom u kojem ću uživati.
U pozadini zavisti uvijek se krije jako važna poruka za nas. Nažalost, ta poruka ponekad dolazi u obliku emocije koja može biti vrlo razarajuća, ako ne primjenjujemo adekvatno upravljanje emocijama. S druge strane, ta poruka može biti vrlo korisna ako si ju iskreno priznamo i suočimo se s njom. Ako se upitamo – što je to što ja propuštam napraviti za sebe – u njoj se krije i veliki potencijal. Taj potencijal možemo usmjeriti u potpuno drugom smjeru – za izgradnju sreće. Stoga, slijedeći puta kada vam zavist ostavi pismo u poštanskom sandučiću, pobrinite se da ga čim prije otvorite.
Kako smanjiti zavist na radnom mjestu?
Izvori zavisti mogu varirati. Postoje urođene sklonosti nekih osoba da budu zavidnije od drugih. Međutim, količina zavisti unutar neke organizacije može biti direktno povezana s načinom vođenja i organizacijskih praksi. Primjerice, kada menadžer nema osnovne komunikacijske vještine zaposlenici mogu osjećati zavist jer imaju dojam da se važne odluke donose nepravedno. Kada organizacijski procesi nisu transparentni, kada se percipiraju nepravednim, te kada postoji malo povjerenja između članova organizacije javlja se zavist.
Kako bi se upravljalo zavišću na poslu izuzetno je važno poboljšati kompetencije menadžera te osigurati transparentnost i pravednost organizacijskih postupaka. Omogućite svojim zaposlenicima da izraze svoja mišljenja, te s njima vodite otvorene razgovore. To će promicati transparentnost i percepciju pravednosti u organizaciji.
Također, važno je stvoriti organizacijsku kulturu u kojoj se cijeni doprinos svakog pojedinog člana tima, a ne samo uspjeh pojedinaca. Organizacijska kultura naglašava važnost zajedničkog rada i međusobne podrške. Time se stvara pozitivna radna atmosfera i smanjuje vjerojatnost pojave zavisti i drugih neugodnih emocija. Međutim, zavist će se uvijek pojavljivati, to je jednostavno u ljudskoj prirodi. Stoga je nužno educirati zaposlenike o ulozi zavisti. Educirajte zaposlenike o prepoznavanju emocija jer uslugu ili proizvod koji nudite od konkurencije razlikuje emocija koju uz njih pružate. Poručite im da je upravljanje emocijama poput zavisti vještina koja im može pomoći u ostvarivanju ciljeva i poboljšanju života. Na taj način ćete od namrgođenih zaposlenika napraviti vojsku motiviranih, zadovoljnih i proaktivnih radnika.
Važnost suočavanja
Budimo realni i priznajmo da govorim o koraku kojeg je ponekad jako teško napraviti. Zavist je podmukla dama koja se ponekad ušulja u našu emocionalnu osobnu iskaznicu. Često, toga nismo ni svjesni, jer si ne želimo priznati da je dio nas. No, treba imati na umu da je i taj osjećaj ljudski, kao i svi drugi. Ako mu dozvolimo da nam prenese važnu poruku zbog koje se javlja, otvaramo prostor za promjenu. Tada zavist postaje koristan alarm koji je tu da nas prodrma i potakne na razmišljanje i akciju. Tada dolazi do uvida u kojem iz osjećaja nezadovoljstva prelazimo u razmišljanje i planiranje.
Spoznajemo što nam je činiti kako bismo živjeli život punim plućima. U tom procesu transformacije zavisti u konstruktivnu silu, važno je biti nježan prema sebi i ne osuđivati se previše. Potrebno je prihvatiti i razumjeti da smo svi ljudi sa svojim manama i slabostima. Da je u redu da se osjećamo nesigurno ili ljubomorno ponekad. Ali, ključno je kako ćemo se nositi s tim emocijama i što ćemo s njima učiniti. Ako ih prepoznamo, prihvatimo i pretvorimo u motivaciju za osobni rast i razvoj, možemo stvoriti prekrasan život pun radosti. Suočavanje s tim dijelom nas u nama budi jednu sasvim novu energiju – energiju poleta i želje. Što se tada dogodi?
Siguran dobitak
Krećemo u akciju za nečim što nam je važno i što će nas učiniti sretnijima te samim time postajemo bliži vlastitim ciljevima. Osjećamo da smo stvari uzeli u svoje ruke, što nas čini ponosnima na sebe i zadovoljnima. Transformiramo osjećaj zavisti u entuzijazam i uzbuđenje zbog vlastitog napretka te oslobađamo prostor u sebi da se uistinu počnemo iz srca radovati tuđoj sreći i uspjehu. Postajemo svjesni da možemo biti dirigenti svog života. Koliko god ponekad bili „samo ljudi“ i osjećali ono što bismo najradije zaboravili o sebi. Postajemo svjesni da možemo kreirati glazbu u kojoj ćemo uživati i mi, i svi oko nas.
Svaka naša emocija događa se s razlogom i u sebi nosi neku poruku. Pitanje je samo hoćemo li ju prepoznati i znati na najbolji mogući način iskoristiti. Odnosno, pitanje je hoće li se manifestirati upravljanje emocijama. Bit će još mnogo prilika kada će vam biti teško iskreno se radovati zbog tuđeg uspjeha. Međutim, tada se sjetite da se u toj emociji krije impuls koji vas može dovesti do neslućenih daljina. Preuzmite komande svog "svemirskog broda", poznatog i pod nazivom mozak, te usmjerite energiju u ostvarenje onog što vi želite. Samim time oslobodit ćete sreću koju u sebi nosite za druge. Jednako kad im treba pomoć i zaštita, kao i kad im trebate kao podrška dok oni sjaje na pozornici.