Svi znamo kako je, kada smo sretni i zadovoljni, najčešća reakcija smijeh. Ugodne situacije, uspjeh, druženje i obavljanje aktivnosti koje nas usrećuju dovode do ugodnih emocija i reakcije smijeha.
Smijeh je univerzalna reakcija na emociju sreće i kod svih se pojavljuje kao odgovor na nešto pozitivno. Često se zaboravlja da smijeh ne mora biti samo posljedica nego da i on sam može dovesti do nečeg pozitivnog. Također ljudi često zaboravljaju da je učinkovita komunikacija povezana upravo sa smijehom.
Dosadašnja istraživanja dokazala su velik broj dobrobiti smijanja na naše fizičko zdravlje, međutim nova istraživanja dokazuju da osim toga smijanje djeluje i na naše poslovne rezultate. Poslovno okruženje za velik broj ljudi predstavlja neku obavezu te se nerijetko povezuje sa stresom i problemima. Nedovoljan broj ljudi na posao ide s osmijehom, upravo zato što nisu svjesni pozitivnih posljedica koje on može imati na obavaljanje posla. Osmjeh sam po sebi, ako se ne čini kao da može dovesti do velikih promjena u načinu na koji obavljamo radne zadatke može doprinijeti našem uspjehu, raspoloženju i motivaciji. Također, budući da smo na poslu okruženi ljudima, važna je učinkovita komunikacija do koje je lakše doći upravo osmjehom. Ima nekoliko važnih doprinosa komunikacije na radnom mjestu od kojih ćemo detaljnije objasniti 6 najbitnijih.
Smijeh poboljšava fokus i povećava usmjerenost na zadatak
Možda se ovaj utjecaj smijeha na prvi pogled čini besmislen, no itekako može biti koristan za postizanje uspjeha. Za obavljanje bilo kojeg zadatka bitno je da smo na njega usmjereni i fokusirani kako bismo ga što brže i učinkovitije obavili. Sve što nas potencijalno može omesti sa strane također može i naštetiti obavljanju posla. Često neke stresne situacije, problemi izvan posla ili nesuglasice s kolegama mogu rezultirati manjkom koncentracije i dovesti do toga da nam misli odlutaju negdje drugdje. Smijeh koji potiče pozitivne emocije potiče i koncentraciju na ono što trenutno radimo i povećava našu usmjerenost i posvećenost poslu. Ako smo dobro raspoloženi lakše ćemo obavljati zadatke, manje će nas stvari ometati i uspjeh je puno bliže.
Također je bitno da prenosimo dobro raspoloženje i potičemo smijeh kod kolega kako bi i oni bili usmjereniji na svoje i zajedničke zadatke. Učinkovita komunikacija s kolegama također treba uključivati osmjeh, kako bi oni dobili pozitivniji stav prema zadatcima koje moraju obaviti. Tako će i oni biti predani poslu, usmjerit će se samo na ono što je trenutno bitno te će tako svoje zadatke obavljati lakše i ugodnije što može dovesti samo do poboljšanja njihove radne uspješnosti. Stoga iako se na prvu ne čini kako smijeh ima veze s fokusom, vidimo da su njegovi doprinosi rješavanju zadataka i uspjehu i više nego dovoljni za njegovo češće uključivanje u naš pristup radu.
Smijeh potiče osmišljavanje kreativnih rješenja (tzv. rješenja izvan kutije)
Znamo da su za poslovanje i unaprjeđenje potrebne nove, kreativne i inovativne ideje kako bi se organizacija probila na tržištu i konkurirala drugima. Kreativne ideje doprinose napretku no do njih nije uvijek lako doći. Stoga je važno poticati kreativnost zaposlenika, a ona je olakšana ako su zaposlenici dobro raspoloženi i ako se u komunikaciji s njima često koristi osmjeh. Dobro raspoloženje, druženje i smijeh dovest će do toga da su zaposlenici opušteniji i predaniji te se će se tako potaknuti i njihova kreativnost i novi načini razmišljanja. Neće se ustručavati iznositi svoje ideje i tako potencijalno doprinijeti uspjehu organizacije.
Učinkovita komunikacija bi iz ovog razloga trebala sadržavati smijeh i iznošenje ideja u opuštenom i pozitivnom okruženju. Ako su zaposlenici zadovoljni poslom, smijeh će dolaziti sam od sebe te će to raspoloženje doprinositi novim inovativnim idejama. Kad zaposlenici rade pod pritiskom od strane nadređenog i zbog količine posla njihovo je razmišljanje ograničeno samo na izvršavanje dužnosti. U takvom je okruženju ograničena i njihova kreativnost. Budući da rade samo unutar zadanih okvira i žele što brže obaviti svoje zadatke i biti slobodni, njihova kreativnost ne može doći do izražaja. Tako se izlažemo riziku da zaposlenici ne iskorištavaju svoju kreativnost, a možda bi bila jako korisna za opće poslovanje organizacije. Ako je pristup rukovoditelja prema njima ugodniji i ako pristupa s osmijehom i ne nameće zaposlenicima puno posla oni će raditi opuštenije. Kada rade opuštenije i s osmijehom bit će motivirani smišljati nešto novo i korisno što je još jedna pozitivna strana smijeha na poslu.
Smijeh smanjuje razinu hormona stresa u organizmu
Posao u bilo kojem području sa sobom povlači određene stresne situacije i probleme u izvršavanju obaveza. Nijedan se posao ne može riješiti bez barem minimalnog stresa, stoga je potrebno znati kako se s njime nositi. Stres može imati mnoge negativne posljedice na rad u smislu pada koncentracije, nezainteresiranosti čak i uznemirenosti koja u potpunosti onemogućuje obavljanje zadataka. Takve su reakcije češće kada radimo na visokozahtjevnim projektima te se razina hormona stresa povećava u našem tijelu. Kako hormoni stresa ne bi pretjerano ometali posao moramo ih uravnotežiti drugim hormonima. Kako bolje smanjiti negativan utjecaj hormona stresa nego povećanjem hormona sreće! Te hormone sreće proizvodi upravo smijeh. Smijehom možemo uravnotežiti negativnost koja se u tijelu nakuplja kroz stresna razdoblja. Smijeh će omogućiti da se čak i u zahtjevnim projektima, smirimo i usredotočimo na ona ponašanja koja će donijeti uspjeh.
Kako to točno smijeh djeluje na naš organizam? Kada smo pod stresom naše tijelo reagira obrambeno i ispušta hormone stresa. Kako oni ne bi imali pretjeran učinak na naše razmišljanje i poslovanje moramo potaknuti tijelo da ih balansira. Budući da smijeh nastaje pod utjecajem hormona sreće i potiče njihovo daljnje stvaranje, on može biti upravo ono što nam treba. Ako se često smijemo na poslu i ako se naučimo učinkovito suočavati sa stresom, radit ćemo predanije i uspješnije. Ovdje se opet pojavljuje učinkovita komunikacija kao način suočavanja. Ako komuniciramo na način koji kod zaposlenika neće pobuđivati stres i pritisak, nego ih ohrabrujemo uz osmijeh, njihov će rad pokazati pozitivne rezultate. Dakle, smijeh može biti izvrsna protuteža stresu i poništiti njegove negativne utjecaje te tako dovesti do napretka.
Zajedničkim smijanjem produbljujemo odnose s kolegama
Kako bi što lakše obavljali posao i kako bi organizacija bila uspješna, od velike je važnosti suradnja među zaposlenicima. Suradnjom se omogućava pomaganje, kohezija i ulaganje truda u zajedničke zadatke. Kako bi poticali dobre odnose među zaposlenicima, potrebno je stvoriti atmosferu koja će kod njih što više izazivati osmjeh. Ako su zaposlenici sretni, prenosit će tu sreću jedni na druge i tako će sreća zaraziti cijelu organizaciju. Ne kaže se uzalud da je smijeh zarazan, budući da se lako prenosi na kolege te se tako prenose i njegovi pozitivni utjecaji na rad.
Ako u situacijama grupnog rada potičemo pozitivne emocije i smijeh među zaposlenicima, oni će jedni druge povezivati s tim pozitivnim emocijama. Učinkovita komunikacija među radnicima mora sadržavati smijeh i pozitivne emocije. Tako će jedni o drugima stvoriti pozitivniju sliku i želju da stvaraju odnose pomaganja i povjerenja. Kada se stvori takvo radno ozračje jača timski duh i osjećaj pripadnosti kolektivu i samoj organizaciji te su tako zaposlenici posvećeni zajedničkom radu i napretku. Smijeh pomaže da se svi zaposlenici osjećaju bolje, da jedni kod drugih potiču sreću i pomažu si u teškim trenutcima. Kada su radnici sretni i nasmijani lakše će zajednički prebroditi probleme i kao grupa mogu poboljšati raspoloženje pojedinaca koji nisu dobro raspoloženi te će se ostvariti učinkovita komunikacija koja će dovesti do zadovoljstva i uspjeha.
Smijeh pomaže u uspješnom rješavanju nesporazuma
Kao što olakšava suradnju i uspostavu dobrih odnosa među zaposlenicima, smijeh također olakšava i rješavanje nesporazuma ako se oni pojave. Nesporazumi su nezaobilazni dio posla u kojem sudjeluje više ljudi i gdje svi rade na istom zadatku. Naravno da neće svi imati isto mišljenje i da će ponekad doći do prekida komunikacije i prenošenja pogrešnih ili iskrivljenih informacija. Stoga je važno da ako se pojave nesporazumi, njima pristupimo s razumijevanjem i osmjehom. Kako bi se u rješavanju nesporazuma pojavila učinkovita komunikacija, moramo iznositi svoje mišljenje s osmijehom, a ne poticati svađu. Svačije se mišljenje treba uvažiti i provjeriti mislimo li zapravo na istu stvar samo ju drugačije formuliramo.
Kako bismo izbjegli svađe i nesuglasice zbog nesporazuma bitno je da u razgovor uvedemo osmijeh. Tako se druga osoba neće osjećati napadnuto i kao da joj namećemo svoje mišljenje. Moći će slobodno izraziti o čemu razmišlja i kako se osjeća te će se takvim načinom komunikacije nesporazumi lakše razriješiti. Također moramo pozorno slušati ono što druga osoba govori kako ne bismo krivo protumačili te osobi pokazati da ju slušamo klimanjem glavom i osmjehom. Aktivno slušanje i asertivno iznošenje svog mišljenja su ključni načini na koje se ostvaruje učinkovita komunikacija. Kako bi učinkovita komunikacija bila još učinkovitija može se nadograditi osmijehom te se tako nesporazumi najlakše izbjegavaju i najbrže razrješavaju.
Sastanci koji su procjenjivani kao ,,zabavnijim'' pozitivnije su procijenjeni od strane zaposlenika
Sastavni dio svih dogovora i planova o poslovanju su sastanci zaposlenika i nadređenih. Ti sastanci često znaju biti stresni za zaposlenike i uglavnom su viđeni kao ozbiljni i službeni. Također mogu biti dosadni ili zamorni zaposlenicima ako traju jako dugo ili ako se samo službeno iznose činjenice. No, sastanci ne moraju biti takvi te su upravo oni koji su izlazili iz okvira ozbiljnosti pozitivnije procijenjeni od strane zaposlenika.
Izlaženje iz okvira ozbiljnosti najlakše se postiže osmjehom. Sastanak se može otvoriti šaljivim komentarom, isticanjem nečeg pozitivnog. Možete i jednostavno na sastanak doći s osmjehom na licu i zaposlenici će se odmah osjećati bolje. Ako se u sastanke uvede malo zabave, uz potrebnu dozu ozbiljnosti, zaposlenici će se osjećati otvorenije i opuštenije. Te „zabavnije“ sastanke mogu karakterizirati zajedništvo, bolji dogovori, učinkovita komunikacija te uživanje u zajedničkom radu i donošenju odluka.
Smijehom do uspjeha
Vidimo da su suradnja, učinkovita komunikacija, dobro raspoloženje i motiviranost karakteristike koje se pojavljuju u svih 6 navedenih dobiti smijeha te su one upravo jedne od glavnih čimbenika uspješnog poslovanja. Dakle, smijeh ima puno bitnih doprinosa radu pojedinca i cijele organizacije te iako se ne čini kao čimbenik koji može uvesti promjenu, on to itekako jest. Najbolja vijest od svega je ta da je smijeh zabavan, besplatan, uvijek dostupan i jednostavan za upotrebu.
Stoga razvucite osmijeh preko lica, ispričajte vic kolegama ili podijelite neko komično iskustvo. Započnite dan pregledavanjem smiješnog videa ili kavom u kuhinji. Aktivno stvarajte prilike za smijeh na radnom mjestu, jer tako poboljšavate emocionalno i fizičko zdravlje i sebe i drugih, dodatno razvijate kvalitetu odnosa s kolegama i dokazano postižete bolje poslovne rezultate.