Rješavanje konflikata ključno je za ostvarivanje svakog uspješnog radnog mjesta – ono pomaže da se osigura razumijevanje između svih uključenih. Ono dovodi do međusobnog poštovanje i tolerancije, a potrebno je da zaposlenici i menadžeri mogu skladno surađivati. Koje su to važnosti i prednosti rješavanja sukoba? Kakav učinak rješavanje konflikata ima na organizacijsku klimu i zaposlenike?
Nitko ne voli niti želi iskusiti konflikt, ali on je neizbježan u svakodnevnom pa tako i poslovnom životu. Nažalost, sukobi iza sebe mogu ostaviti posljedice ako se ne riješe na adekvatan način. Da se to ne bi dogodilo, najprije je bitno razumjeti što je rješavanje konflikata te što ono podrazumijeva.
Rješavanje konflikata je proces koji pomaže u rješavanju sporova među ljudima, a cilj mu je pronaći rješenje s kojim se obje strane mogu složiti i biti zadovoljne. Ovaj proces obično uključuje nekoliko koraka, uključujući identifikaciju problema, razmatranje alternativnih rješenja i konačno implementaciju rješenja za koje je najvjerojatnije da će funkcionirati.
Rješavanje konflikata neizostavna je vještina svakog menadžera ili lidera. Dobar menadžer nije onaj u čijem se timu konflikti ne događaju - ipak je to skoro pa nemoguće. Dobar menadžer je onaj koji zna pružiti podršku svojim zaposlenicima, ostvariti funkcionalnu atmosferu u kojoj svi mogu naći zajednički jezik i tako pretvoriti konflikt u pobjedu. Brzo rješavanje sukoba omogućuje slobodnu i otvorenu razmjenu ideja, pomaže u izgradnji povjerenja između zaposlenika i osigurava produktivno i zdravo poslovno okruženje.
Rješavanje konflikata na pravi način
Rješavanje konflikata može imati dosta prednosti za organizaciju, ali stil kojima se to obavlja mora biti adekvatan i produktivan. Prema istraživanjima, postoji pet glavnih stilova rješavanja sukoba: izbjegavanje, natjecanje, prilagođavanje, kompromis i suradnja. Izbjegavanje, koje može uključivati razdvajanje suprotstavljenih strana na neko vrijeme, dobar je izbor kada je situacija napeta i sudionici se trebaju ohladiti. Natjecanje, koje se izravno bavi sukobom, može postići brže rezultate, ali takav pristup kada obje strane žele da bude po njihovom, može dodatno naštetiti odnosima.
Stil prilagođavanja je suprotan stilu natjecanja i znači da jedna strana popušta drugoj strani. Može uspjeti kada kompromis nije moguć, kada je druga osoba stručnjak ili kada je druga osoba više investirana u problem ili posao. Kompromis, kao što sama riječ govori, stil je u kojem svaka strana dobiva nešto što je htjela, ali nečega se mora i odreći. Kompromis može održati mir, ali često ne uspijeva riješiti dublje probleme. Stil suradnje oduzima najviše vremena i truda, ali može stvoriti najbolje dugoročne rezultate i najbolje odnose. Sagledavaju se potrebe svih strana i na kraju su svi zadovoljni ishodom.
Dakle, rješavanje konflikata mogu rezultirati drugačijim ishodima ovisno o tome koje metode koristite. No, ako odaberete adekvatnu metodu za određeni kontekst, evo 5 razloga zašto rješavanje konflikata može značiti veliku prednost za vašu organizaciju.
Rješavanje sukoba njeguje zdrave poslovne odnose
Rješavanje sukoba omogućuje pojavu konstruktivnih promjena. Ako se problemi i neslaganja ignoriraju umjesto da se s njima postupa konstruktivno, stvari mogu ići samo u jednom od dva smjera; ili ostaju iste ili se pogoršavaju. Ali, kada ljudi razgovaraju o svojim razlikama i rade na njihovom rješavanju zajedno, sve je spremno za ostvarivanje pozitivnih promjena. Iako bi kratkoročno moglo biti lakše ostaviti stvari kakve jesu, ova borba pomaže svima koji su uključeni u sukob da riješe problem dok razvijaju jače odnose.
Kada dođe do sukoba, lako je projicirati negativne osjećaje na druge na beskoristan način i definirati svoju stranu kao dobru, a drugu kao lošu. Rješavanje konflikata zahtjeva strpljenje, empatiju, toleranciju i otvorenu komunikaciju kako bismo ispoštovali osobe uključene u konflikt. Ljudi imaju tendenciju shvatiti kritike previše osobno, stoga je važno da se sve što kažemo dotiče problema, a ne ljudi. Kod rješavanja sukoba važno je ostati emocionalno neutralan ako je moguće.
Način na koji se postavimo u sukobu se uvelike može odraziti na poslovne odnose između zaposlenika. Vještine koje ulaze u rješavanje konflikata važne su kako bismo te odnose održavali zdravima, te spriječili razvoj toksične organizacijske klime. U konfliktu se ljudi najbolje poznaju, stoga nesuglasice mogu rezultirati još boljim i jačim timskim radom i suradnjom - naravno ako postupite ispravno!
Rješavanje konflikata vodi ostvarenju poslovnih ciljeva
Na radnom mjestu sukobi mogu značajno utjecati na razinu produktivnosti i fokusiranost na radne zadatke. Česti konflikti otežavaju radno funkcioniranje zbog čega se zaposlenici mogu osjećati prenatrpano poslom, iskusiti velike razine stresa te čak dostići burnout. Ako se konflikti ignoriraju ili se s njima postupa na pogrešan način, sukobi mogu eskalirati do točke u kojoj će se organizacija krenuti raspadati jer neriješeni konflikti uništavaju organizacijsku klimu.
Zaposlenici mogu izgubiti vjeru u sposobnost organizacije da funkcionira i čak mogu dati otkaz tražeći bolje prilike drugdje. Posljedice toga mogu biti dvostruke - ne samo da organizacija gubi vrijedne članove tima, već se i može narušiti reputacija organizacije, što otežava privlačenje novih talenata i potencijalnih klijenata. Nedostatak suradnje i komunikacije zbog nesređenih sukoba može rezultirati lošim rješenjima i donošenjem odluka, što dugoročno utječe na poslovni uspjeh.
Kako bi ispunile svoje ciljeve i zadržale povjerenje zaposlenika, organizacije moraju rješavanje konflikata staviti pod nužno. Kvalitetnim i efikasnim rješavanjem konflikata svaka organizacija može očekivati veću sinergiju između članova tima te veću radnu produktivnost. Rješavanje konflikata, iako privremeno oduzima vrijeme od projekta, dugoročno štedi dragocjeno vrijeme, resurse i energiju koje bi inače bili utrošeni na tretiranje posljedica nedostatka rješavanja problema. Ignoriranje tinjajućih sukoba vodi do puno goreg ishoda - umjesto da prepoznate konflikt i riješite ga dok je još u ranoj fazi, on može postati još veći i intenzivniji, pa popravak situacije zahtijeva znatno više napora, vremena i resursa. Takve posljedice nisu u interesu niti jednog menadžera ili poslodavca, stoga je važno problem srezati u korijenu i ne dopustiti da eskalira.
Rješavanje konflikata povećava predanost poslu i zadržava osoblje
Otpuštanje zaposlenika i nošenje s otkazom jedan je od najmanje poželjnih poslova koje menadžeri mogu obavljati. Međutim, rješavanje konflikata može pomoći smanjiti šanse da se to dogodi. Zašto? Ako je organizacijska klima negativna, toksična te se u njoj zaposlenik ne osjeća poštovano i cijenjeno, za očekivati je da će svoje mjesto potražiti u drugim organizacijama s boljim prilikama i boljim radnim uvjetima.
Ignoriranje problema koje se duže vrijeme vuku po organizaciji rezultira velikim nezadovoljstvom radnika. Dobro je poznato da nezadovoljstvo poslom utječe na radnu sposobnost i produktivnost, stoga u nekim slučajevima menadžer ili poslodavac mora otpustiti pojedine radnike. Ako su konflikti i organizacijska klima pravi problem, otpuštanje par pojedinaca ne mora značiti momentalno rješenje ili poboljšanje.
Ponovna regrutacija i obuka zaposlenika proces je koji koristi dodatne resurse koji su se mogli uštedjeti da je rješavanje konflikata bilo obavljeno na vrijeme. Važno je saznati pravi uzrok problema u organizaciji kako biste izbjegli suvišan posao i zadržali vaše zaposlenike.
Rješavanje sukoba potiče nove uvide i inovacije
Postoji snažna povezanost između kreativnosti i inovacije, dva ključna sastojka za uspjeh na svakom radnom mjestu. Kreativnost često proizlazi iz suočavanja s izazovima i razmišljanja izvan ustaljenih okvira. Konflikti, iako mogu biti neugodni, često postavljaju scenarije u kojima su različiti sudionici potaknuti na pronalaženje inovativnih rješenja kako bi prevladali prepreke. Zato su konflikti na radnom mjestu potrebni! Kada zaposlenici surađuju kako bi razriješili nesuglasice, moguće je da će se pojaviti nove ideje i pristupi koji bi inače ostali neotkriveni.
Osim toga, povećani moral na radnom mjestu potiče zaposlenike da smišljaju nove ideje i rješenja. Kad se osjećaju podržano i cijenjeno, zaposlenici su skloniji dijeliti svoje inovativne koncepte i razmatrati različite mogućnosti. U napetoj atmosferi nitko ne može biti u potpuno svoj te se neće osjećati sigurno podijeliti svoje ideje, mišljenja, pitanja i drugo. S druge strane, organizacija u kojoj takve napetosti nema stvara okruženje u kojem zaposlenici mogu slobodno izražavati svoje zamisli, što je ključno za poticanje inovacija.
Nadalje, kad bi se svi cijelo vrijeme slagali, ne bi bilo razloga za razmatranje različitih perspektiva ili traženje novih načina za rješavanje konflikata i problema. Ali kada ljudi dijele svoja vlastita jedinstvena mišljenja i ideje, drugima nude priliku da sagledaju situaciju na različite načine. Često su najbolje ideje one koje kombiniraju različita gledišta. Ove ideje često proizlaze iz sukoba, kao i kreativnog rješavanja problema koje rješavanje konflikata zahtijeva da bi se postiglo zajedničko rješenje.
Otvorenost prema različitim idejama i spremnost da se konstruktivno suočavaju s nesuglasicama omogućuju organizaciji da raste, napreduje i ostane relevantna u dinamičnom poslovnom okruženju.
Rješavanje konflikata prednost je za menadžere
Iako rješavanje konflikata menadžerima može izazvati velik stres i tešku obvezu na radnom mjestu, ono ima i veliku prednost za njih. To je ujedno prilika za vježbu menadžerskih i liderskih vještina jer sukob zahtijeva dobre vještine vođenja i timski rad. Kako bi učinkovito riješili sukob, vođe moraju bolje poznavati članove svog tima. Trebali bi znati što ih pokreće i kako najbolje reagiraju pod pritiskom da donesu ispravne odluke.
Tijekom konflikata na radnom mjestu, određeni zaposlenici se mogu istaknuti kao prirodne vođe te inicirati neke razgovore. Menadžerima je to od velikog značaja jer mogu uočiti jake karike njihovog tima te razmišljati o unapređenjima određenih zaposlenika te tako ojačati svoj tim i organizaciju. Tijekom konflikta menadžer ima priliku bolje upoznati svoje zaposlenike te naučiti kako postupati i kako se postaviti prema njima.
Menadžeri kroz rješavanje konflikata mogu naučiti kako biti asertivan, empatičan i bolje komunicirati. Sve vještine im dalje mogu koristiti u njihovom poslu te se pozitivno odraziti na uspjeh organizacije.
Iako je rješavanje konflikata izazovan proces za članove tima i za menadžera, ni pod razno ga ne treba izbjegavati. Ne samo zbog direktnih posljedica, već i zato što ćete propustiti sve prednosti koje rješenje donosi. Od bolje komunikacije između zaposlenika, pozitivne radne atmosfere i ojačanih poslovnih odnosa do jačih menadžerskih vještina i inovativnih promjena. Nerješavanje konflikata zatvara vrata prilikama i koči organizaciju od napretka, dok se adekvatno i kvalitetno rješavanje konflikata može odraziti u novim idejama, uvidima, inovacijama i kreativnosti zaposlenika.
Zato, zadržite svoje zaposlenike i omogućite im potpunu predanost poslu i otvorenost na radnom mjestu kako bi kako bi svačiji poslovni ciljevi bili što kvalitetnije, brže i bolje ostvareni. Nije li to za poželjeti?