Asertivno vodstvo prihvaća tuđe mišljenje i sklono je uvažavanju i argumentiranju bez puno vike te sagledavajući sve strane.
U medijima, društvenim mrežama i razgovorima uz kavu govorimo kako nam nedostaje pravo vodstvo. Vodstvo koje će nas ujediniti, vodstvo koje će zaustaviti iseljavanje, vodstvo koje će promijeniti obrazac školovanja. Svi nekako zanemaruju činjenicu da to vodstvo ili menadžment postoji! I na državnoj i na regionalnoj i na lokalnoj, strukovnoj i organizacijskoj razini.
Tu su i Sabor i Vlada i županije, općine, razne udruge, interesne skupine, poduzeća i razne druge državne, javne, profitne i neprofitne organizacije. Svatko od njih ima zadatak i obavezu nekoga ili nešto voditi. No, u svakodnevnom životu baš nam se i ne čini da nas vode, odnosno da takav menadžment nije zadovoljavajuć. Čak se ponekad ponašaju kao nasilnici ili, svojim ponašanjem, prelaze granice dobrog ukusa. Činjenica je da takvo vodstvo nije dobro i da ga zapravo nitko niti ne slijedi. Takvo vodstvo iza sebe nema sljedbenike koji srcem i dušom ostvaruju viziju organizacije ili društva. Možemo reći da je njihov menadžment opisan kao određeni režim koji i nije svima po volji.
Najuspješniji menadžment je upravo onaj koji koristi asertivnost kako bi vodio svoj tim prema uspjehu i motivirao ga na pravi način. Najuspješniji je upravo iz razloga što zna kako raditi s ljudima, ima iskustva u tome, ljudi takav menadžment poštuju, te svojim vodstvom sammotivira ljude oko sebe na osobno poboljšanje, što su odlike koje u menadžmentu znaju nedostajati. Uspješne organizacije značajno pitaju svoje radnike za ideje od onih neuspješnih.
Asertivnost jedno od 4 temeljna ponašanja
Kako bismo mogli zaći dublje u temu, potrebno je prvo objasniti koja su 4 temeljna ponašanja u komunikaciji i što čini asertivnost drugačijom, odnosno poželjnom karakteristikom u svakom timu i u svakom voditelju.
Agresivna narav u ljudima daje pravo na uzdizanje samoga sebe, na kritiziranje drugih i često odbijanje tuđih mišljenja. Njima nasuprot stoji pasivno ponašanje čije su karakteristike svojevrsna sramežljivost, manjak samopouzdanja te se takve ljude ponekad zna lako iskoristiti. Imaju manjak samopouzdanja da bi smatrali svoje mišljenje dovoljno važnim. Posao dobrog voditelja je da i jednoj i drugoj kategoriji ukaže kako su različita mišljenja poželjna i nužna ako tim želi napredovati. Voditelj je tu da digne samopouzdanje pasivnijima i urazumi one prve.
Između ova dva ekstremna ponašanja nalazi se i treće, pasivno-agresivno. Ti pojedinci nemaju namjeru ulaziti u konflikte. Oni znaju kako manipulirati drugima i doći do željenog rezultata. Često ih smatraju hladnima jer manipulacija nije jedna od najtoplijih ljudskih sposobnosti. Ipak, nisu svi koji su sposobni za manipulaciju hladne, nepristupačne i nepovjerljive osobe.
Posao voditelja je ukazati im kako izražavati svoje mišljenje bez potrebe za manipulacijom te uvažavajući tuđe potrebe i razmišljanja. Važno je imati cijeli tim iza sebe, samim time pridavati važnost svim članovima tima i njihovim idejama na sastancima. Ponekad i najjednostavnija ideja, ma koliko banalna bila, može učiniti projekt važan cijelom timu. Postići ćete poštovanje tima, samopouzdanje u radu, slobodu izražavanja te kreativnost.
Dobar menadžment potiče različitost mišljenja
Ponašanje voditelja može dovesti do preispitivanja vlastitih granica, te i njihovog pomicanja prema naprijed! I sve to jer ste drugima dali slobodu davanja i prihvaćanja ideja članova tima. Kad vodstvo dopušta pojedincima da diskutiraju o idejama i ohrabruje ih da to rade što češće razvija članove svog tima. To je neizmjerno važno za motivaciju. Dopustite svom timu da pristupi projektu slobodno, iz bilo kojeg kuta gledanja i samo s nužnim smjernicama. Pritom, ako se radi u brainstormingu na licu mjesta, branite onim najgrlatijima (to su uvijek jedini te isti) da se ističu. Vašu potporu i poštovanje trebaju najviše oni sramežljiviji, pasivniji, koji se boje isticati. Navesti ih na slobodno izražavanje mišljenja i dijeljenje stajališta će i cijelom timu dati motivaciju za napredak. Njima će to najviše značiti te će se nakon nekoliko takvih situacija osjećati sigurno i prihvaćeno te se lakše uključiti u raspravu. Gledajte i uživajte u dobivenoj transformaciji kojoj ste se nadali, ali niste ni slutili da će vas toliko zateći.
Takva vrsta ponašanja je tema ovog članka – asertivnost. Odlikuje se razgovorom, otvorenošću, toplinom. Menadžment, koristeći asertivno vodstvo, traži rješenja korisna za sve uključene strane. Ono izražava svoje mišljenje u vezi situacije umjesto izražavanja vlastite volje. Treba znati izraziti svoje mišljenje jednostavno i zastupati ga. Takvo vodstvo dozvoljava i drugoj strani pravo na mišljenje. To vodstvo čini uspješnim, voljenim pa i traženim. Drugi se u njegovoj okolini osjećaju dobrodošlo i poštovano.
Asertivni vođe preuzimaju odgovornost za svoje misli, osjećaje i ponašanja. Oni shvaćaju da imaju izbore o tome kako će vidjeti situaciju i kako će komunicirati s ljudima. Gledaju to učiniti s pozitivnom namjerom i usredotočuju se na pozitivne ishode u situacijama.
Benefiti asertivnog vodstva
Menadžment koji koristi asertivan stil nudi mnoge prednosti za vođe i njihove organizacije. Asertivnost može biti vrlo učinkovit pristup upravljanju jer lideri zaslužuju poštovanje drugih podržavajući svoje timove. Vjerojatnije je da će ljudi koji osjećaju da ih nadređeni cijene poštovati njihov autoritet.
Neke od prednosti asertivnog vodstva mogu uključivati:
- Jednostavno rješavanje sukoba: ljudi se osjećaju ugodno izražavajući svoje mišljenje i rješavajući probleme s drugima
- Čvrsti radni odnosi: asertivno vodstvo potiče timski rad umjesto natjecanja
- Poštovanje nadređenih: vodstvo koje pruža podršku potiče međusobno poštovanje između nadređenih i njihovih timova
- Motivacija za zajednički rad prema ciljevima: kada ljudi osjećaju da ih njihovi vođe cijene će imati više motivacije pomoći u postizanju ciljeva
- Pozitivna radna okruženja: kada kultura organizacije stvara okruženje zajednice, ljudi doživljavaju veće zadovoljstvo poslom
- Napredovanje u karijeri: asertivne vještine vođenja mogu pridonijeti vašem profesionalnom uspjehu
- Mala fluktuacija: sretniji članovi tima rijeđe će tražiti zaposlenje negdje drugdje
- Rast organizacije: kada pojedinci i timovi uspiju, organizacija napreduje.
Ljudi također imaju koristi od asertivnog vodstva izvan radnog mjesta. Asertivne osobine kao što su pokazivanje brige za tuđe misli i mišljenja, osjećaj samopouzdanja u svoje znanje i sposobnosti i uzimanje u obzir oboje pri rješavanju problema mogu potaknuti zdrave osobne odnose.
Asertivnost je alat kojim vodstvo rješava konflikte
Glavna razlika između navedenih tipova ponašanja je u načinu rješavanja konflikata. Dok pasivna osoba izbjegava konflikte u potpunosti, a agresivna ih rješava silom. Asertivan voditelj u zatvorenom okruženju smiruje strasti i rješava sukob, sagledavajući sve strane i činjenice prije donošenja odluke. Ako je jedan član tima postupio pogrešno, npr. nasilnički, potrebno mu je objasniti što je zapravo učinio pogrešno te kako je potrebno reagirati u situacijama u budućnosti. Ako se dva člana tima jednostavno ne razumiju, ne silite ih da rade zajedno. To ne pridonosi smanjenju konflikta i tome da se međusobno naviknu jedni na druge, već suprotno. Neće im biti drago što su prisiljeni surađivati s osobom s kojom je naporno surađivati i to će utjecati na njihovu produktivnost. Bitno je naučiti pročitati situaciju i prilagoditi upravljanje, odnosno menadžment.
Također, ovakav pristup vam može pomoći u dobivanju traženog potencijala vaših radnika. Primjerice, ako članovi tima kasne na posao, ne pridržavaju se dogovora ili ne obavljaju zadatke na vrijeme razgovarajte u četiri oka s njima. Razlučite kako im pomoći i kako iz njih izvući ono što i želite i očekujete. Moguće je da na privatnom planu postoji neki problem koji se prelijeva na posao te njihova produktivnost pada. Možda im samo treba riječ podrške ili da ih netko sasluša. Osoba kojoj je trebala podrška će vas smatrati boljim voditeljem nego prije! Vidjet ćete da je to veliko otkriće za vaše radnike i za vas. Bezbroj je mogućih razloga za sve nesuglasice, a asertivno ponašanje je način na koji ćete puno lakše i jednostavnije doprijeti do njihovih uzroka. Tako ćete pomoći članovima svog tima, a time na kraju i - sebi.
Kako razviti asertivnost?
Pronalaženje prave ravnoteže između pasivnog i agresivnog pristupa u početku bi moglo biti izazovno. Međutim, oni koji asertivno komuniciraju obično imaju više uspjeha kao vođe od onih koji su previše nadmoćni ili nemaju samopouzdanja.
Budite čvrsti pri donošenju odluka. Donošenje odluka bitan je dio svake rukovodeće pozicije. Vođenje uspješnog tima ili projekta uključuje važne odluke o tome kako dati smjernice, postavljati zahtjeve i rješavati probleme. Snažne vještine donošenja odluka pomažu vođama da razviju važne temelje, kao što su politike koje se tiču disciplinskih mjera i radnih uloga. Da biste bili asertivni vođa, morate se osjećati ugodno u donošenju odluka za sebe i svoj tim. Budući da asertivni vođe obično potiču otvorenu komunikaciju, često uzimaju u obzir mišljenje svog tima prije nego poduzmu nešto.
Umjesto da izbjegavaju brige drugih ili dopuštaju drugima da donose odluke umjesto njih, asertivni vođe stvaraju ravnotežu. Pažljivo slušaju što drugi imaju za reći i koriste se informacijama za donošenje čvrstih odluka. Asertivno vodstvo zahtijeva promišljenu iskrenost prema vašem timu. Uravnotežen pristup iskrenoj komunikaciji ključan je jer gradi povjerenje, poboljšava moral i pomaže ljudima da naprave pozitivne promjene. Priznajte uspjehe ljudi kako bi izbjegli fokusiranje na negativno. Isticanje područja za poboljšanje može biti konstruktivno kada voditelji predstave i problem i potencijalna rješenja. Naglašavaju kako iskustvo može pomoći osobi u učenju i rastu umjesto da je obeshrabri.
Dajte jasne, koncizne upute
Asertivni vođe znaju točno što očekuju i to jasno daju do znanja svojim timovima. Iako pozdravljaju ideje i imaju izvrsne radne odnose, oni su u konačnici odgovorni za određivanje načina na koji njihov tim funkcionira. Asertivni vođe moraju dati jasne upute i potaknuti svoje timove da im se obrate ako imaju bilo kakvih pitanja. Kad ljudi nemaju informacije koje su im potrebne da bi krenuli naprijed, vjerojatno neće biti toliko produktivni jer ne znaju što dalje učiniti. Također mogu osjećati da nemaju odgovarajuću podršku koja im je potrebna, zbog čega mogu oklijevati potražiti pomoć.
Kao asertivni vođa, vaš stav prema vašem timu čini značajnu razliku u tome koliko dobro radite zajedno. Važno je zadržati smireno, prijateljsko ponašanje i ostati svjestan svog govora tijela i načina na koji vas drugi doživljavaju.
Male geste poput uspravnog sjedenja, okretanja tijela prema osobi s kojom komunicirate i uspostavljanja kontakta očima mogu učiniti da se osoba osjeća dobrodošlo i opušteno. Geste zbog kojih izgledate zatvoreno, poput prekriženih ruku ili negledanja u osobu, mogu ostaviti negativan dojam. Ono što kažete je važno, ali način na koji to kažete također može imati pozitivan ili negativan učinak.
Ohrabrite članove svog tima informirajući ih o područjima u kojima mogu napraviti pozitivne promjene kako bi poboljšali svoje samopouzdanje i poboljšali učinak na poslu. Također, tražite prilike za vlastita poboljšanja i dajte sve od sebe kako bi pokazali što žele vidjeti u svom timu modeliranjem ponašanja koje očekuju od drugih. Prihvatite prilike za promjenu i poboljšajte sebe i svoj tim!