Upravljanje talentima postalo je ključan dio rada stručnjaka za ljudske potencijale. Osim toga, postalo je i ključan dio funkcioniranja svake kvalitetne organizacije na današnjem tržištu te se ispostavilo od velike važnosti za uspjeh.
Poslodavci u suradnji sa stručnjacima za ljudske potencijale implementiraju upravljanje talentima u ciljeve svoje organizacije te općenito organizacijsku kulturu. Poslodavci prepoznaju važnost upravljanja talentima kao ključnog čimbenika za razvoj svoje organizacije.
Koliko je stvarno važno upravljanje talentima i zašto? Stručnjaci za upravljanje ljudskim resursima svjesni su pozitivnog utjecaja koji upravljanje talentima može pružiti ili učvrstiti u nekoj organizaciji. Važno je stalno razmišljati o strategijama upravljanja talentima i razvijati ih. Time se potpomaže razvoj inicijativa u organizaciji te osvještavanje važnosti stalnog razvoja – kako organizacijskog, tako i vlastitog.
Strategija upravljanja talentima
Mnogi su razlozi za uspostavljanje strategije upravljanja talentima. Od adekvatnijeg procesa zapošljavanja, jačanja brenda organizacije do lakše i brže prilagodbe novih zaposlenika organizaciji. Većina budućih zaposlenika provjerit će kakvu reputaciju ima organizacija u kojoj se žele zaposliti prije same prijave. Korištenje razrađenih strategija i planova zapošljavanja stvaraju bolju sliku poslodavca i pozitivno utječu na reputaciju organizacije. Dobra reputacija privlači poželjne kandidate, što je cilj svake organizacije.
Dobro osmišljena strategija za upravljanje talentima poboljšava komunikaciju među i s kandidatima već tijekom samog procesa odabira novih zaposlenika, što ostavlja dobar dojam na buduće zaposlenike i sve one koji su u selekcijskom postupku sudjelovali. Osim toga, kada komunicirate s kandidatima, to im pomaže da uvide prilike za vlastiti profesionalni razvoj baš unutar vaše organizacije. Nadalje, dobro razvijen strateški plan upravljanja talentima olakšava procese zapošljavanja bilo da se radi o vanjskom kandidatu ili internom raspoređivanju resursa.
Pravilno razrađena strategija omogućit će zaposlenicima lakše prihvaćanje novih uloga te usklađivanje s ciljevima i planovima čitave organizacije. Prijelaz zaposlenika u nove uloge, odnosno specifične zahtjeve novog radnog mjesta, treba proći što lakše i za ostatak organizacije kako se sačuvala postojeća dinamika i usklađenost. Što lakše taj proces prođe, novi zaposlenici će se brže osjećati punopravnim članovima tima te biti efikasniji u onome što rade. Dobro razvijeni procesi uključivanja novih zaposlenika, odnosno onboarding procesi, djeluju pozitivno i na zadržavanje zaposlenika te njihovu cjelokupnu izvedbu.
Borba za talente
Razvijeno upravljanje talentima ima ključnu ulogu jer predstavlja bitan element za izgradnju snažne organizacije na mnogo različitih razina. Stručnjaci ističu kako u današnjem poslovnom okruženju i na tržištu vlada „borba za talente“. Mnogo je slobodnih radnih mjesta, a nedovoljno dostatnih kandidata za ta radna mjesta i njihove zahtjeve. Kako bi organizacija profitirala u ovoj „borbi“, mora se osigurati plan upravljanja talentima koji će odgovarati specifičnim zahtjevima organizacije i biti uspješan.
Da bi zaposlenici postigli veću učinkovitost u svom radu, bili zadovoljniji i doprinosili razvoju organizacije, ključno je imati dobro razrađene strategije poslovanja. To uključuje i strategije upravljanja talentima. Ove strategije trebaju biti usklađene s općom poslovnom strategijom vaše organizacije i njenim ciljevima. Svaka organizacija će prilagoditi svoje strategije svojim specifičnim ciljevima i potrebama, budući da nema univerzalnog rješenja koje bi odgovaralo svim poslodavcima i zaposlenicima.
Strategije upravljanja talentima trebaju biti jednostavne, jer se potrebe i zahtjevi na tržištu neprestano mijenjaju i brzo evoluiraju. Jednostavnije strategije su fleksibilnije i lakše se prilagođavaju promjenama na tržištu. Takve omogućavaju stručnjacima za ljudske potencijale i menadžerima da dosljedno prate precizno razrađen put prema efikasnom upravljanju talentima. Ponekad je dovoljno oblikovati plan na temelju četiri ključne informacije: koga zaposliti, kako ih zaposliti i kako ih razvijati te zadržati unutar organizacije.
Važnost upravljanja talentima leži upravo u ostvarenju ciljeva organizacije. Cilj svake organizacije bi prije svega trebao biti njegovanje organizacijske kulture i zaposlenika. Otvoriti im priliku za rast i razvoj te stvoriti okruženje u kojem su radni uvjeti najbolji što mogu biti. Možemo reći kako se važnost upravljanja talentima veže uz tri glavne kategorije: pozitivan utjecaj na privlačenje zaposlenika, zadovoljstvo zaposlenika i zadovoljstvo kupaca/korisnika.
Pozitivan utjecaj na privlačenje zaposlenika
Dobro strukturirane strategije uključuju detaljnu komunikaciju s kandidatima tijekom svakog koraka procesa zapošljavanja. To stvara iznimno pozitivan dojam u svim fazama interakcije između potencijalnih zaposlenika i organizacije. Važno je identificirati kakve kandidate, odnosno grupe talenata želimo privući sa slikom svoje organizacije. Dakle, važnost upravljanja talentima leži u poticanju stvaranja slike odnosno brenda organizacije. To se usko veže uz organizacijsku kulturu kojom se njeguje organizacijska klima i vanjska slika organizacije.
Stvaranju brenda organizacije najviše će doprinijeti izgradnja i njegovanje željene organizacijske kulture koja će biti usklađena s ciljevima organizacije. Komunikacija s postojećim zaposlenicima i između njih igra značajnu ulogu u oblikovanju i njegovanju te kulture. Kroz transparentnost, iskrenost i kvalitetnu komunikaciju, organizacija gradi reputaciju pouzdanog i poželjnog poslodavca. Ova reputacija privlači sve više zainteresiranih budućih kandidata, što organizaciji pomaže u izgradnji pozitivne slike i stvaranju konkurentske prednosti na tržištu.
Osim što pozitivno utječe na privlačenje talenata također pridonosi općem razvoju organizacije. Zadovoljni i motivirani zaposlenici postižu bolje poslovne rezultate, čime organizacija stječe prednost nad konkurencijom.
Zadovoljstvo zaposlenika
Upravljanje talentima u 21. stoljeću ne odnosi se samo na stjecanju novih, već i zadržavanju trenutnih zaposlenika. U upravljanju talentima fokusiramo se na ono što će postojeće zaposlenike održavati angažiranima i motiviranima za postojeći posao i karijerno napredovanje. Uspostavom kvalitetnog i pravednog procesa razvoja zaposlenika, sami zaposlenici će razumjeti da je organizaciji stalo do njih i razvit će osobnu motivaciju te doprinijeti organizacijskim ciljevima. To neće ostati samo na motivaciji, već će biti i efikasniji u onom što rade, a pravit će i manje grešaka. Osim toga, razvijat će se veća kohezija među svim zaposlenicima, posebice unutar timova.
Ako se tako osjećaju, vaši zaposlenici ostat će u organizaciji. Time će rasti stopa zadržavanja zaposlenika, što također doprinosi pozitivnoj reputaciji organizacije. Kvalitetno izrađena strategija prilagođena pojedinoj organizaciji djelovat će na razvijanje transparentnosti, suradnje i produktivnosti u cijeloj organizaciji. Od navedenog, ključna za razvoj je upravo transparentnost jer iz nje se razvija povjerenje. Povjerenje vaših zaposlenika treba biti vaš primarni cilj ako želite da se oni, a samim time i vaša organizacija, razvijaju.
Mogućnost razvoja stvara privlačno okruženje i kulturu za zaposlenike koji tek dolaze, ali i postojeće što ih demotivira u razmatranju ponuda konkurencije. Time se smanjuje fluktuacija zaposlenika, koja je tako česta na današnjem brzo mijenjajućem tržištu. Osim toga, razvojem postojećih zaposlenika omogućavate si povrat ulaganja u njihov razvoj, a zadržavate vrijedne talente kojima možete povjeriti razne zadatke i odgovornosti. Prilika za razvoj snažan je motivator i razlog veće predanosti poslu. Razvojni programi za postojeće zaposlenike pomažu pojedincima da grade čitave karijere unutar jedne organizacije. U tome je najveća važnost i doprinos koji donosi upravljanje talentima. Uz to, ti zaposlenici zauzvrat mogu u budućnosti biti od iznimne pomoći pri identificiranju novih adekvatnih zaposlenika među internim kandidatima. Recimo, za popunjavanje otvorenih pozicija ili čak stvaranje novih radnih mjesta i uloga ukoliko i gdje je potrebno.
Zadovoljstvo kupaca/korisnika
Primjena kvalitetnih strategija i pristupa kad je u pitanju upravljanje zaposlenicima i njihovim potencijalima najviše govori o integriranosti organizacije. Integriranost organizacije najviše dolazi na vidjelo u radu s klijentima. Drugim riječima, kroz zadovoljstva klijenata s radom vaše organizacije. Razrađeno i kvalitetno upravljanje talentima govori i nešto o dosljednosti same organizacije, što je bitno za zaposlenike. Međutim, možda je čak i bitnije za korisnike usluga te organizacije. Kada kupujemo neki proizvod ili uslugu, puno nam znači kada znamo da iza toga stoje neke vrijednosti koje smatramo važnima. To su najčešće vrijednosti poput dosljednosti, transparentnosti, pouzdanosti, ulaganja u kvalitetu i slično.
Ako se mi kao klijenti odlučimo uložiti svoje povjerenje, vrijeme i novac u korištenje i kupovinu neke usluge ili proizvoda, jako nam je bitno da tu odluku ne požalimo. Važno je dobiti ono što poslodavac tvrdi da nudi, odnosno što reklamira. Način na koji organizacija tretira svoje zaposlenike odražava se na to kako će oni tretirati kupce. Recimo, ako su zaposlenici nezadovoljni na radnom mjestu ili s time kako ih poslodavac tretira, to će se vidjeti u njihovom odnosu s kupcima. Posebice ukoliko nemaju mogućnost otići odmah na neko drugo radno mjesto. Na direktan ili indirektan način sabotirat će napredak organizacije. Možda komentarima o lošoj kvaliteti proizvoda ili usluge, ili očitim manjkom entuzijazma i vjere u ono pozitivno što kupcu pokušava prenijeti o proizvodu.
Sinergija zaposlenika i klijenata
Ako se očituje dobra povezanost i funkcionalnost timova i sustava unutar organizacije, zadovoljstvo klijenata u radu sa zaposlenicima te organizacije bit će veće jer će zadovoljstvo zaposlenika biti veće. Njihov entuzijazam i iskrenost pri komunikaciji s klijentima o proizvodu koji kupuju bit će vidljivi u svakom dijelu te interakcije. Također, predanost zaposlenika je nešto što klijenti brzo i lako zamjećuju. Ona se najčešće očituje pri brzini i točnosti rješavanja klijentovih zahtjeva. Ako je izvedba na visokoj razini kvalitete ili čak bolja od očekivane, klijenti će se vraćati te čak preporučiti vašu organizaciju drugim kupcima. Dakle, i na ovaj način se vraćamo na važnost i temelje upravljanja talentima za sliku i reputaciju organizacije. I tako, začarani krug pribavljanja i zadržavanja kvalitetnih zaposlenika, nastavlja se za zadovoljstvom kupaca i korisnika.
Upravljanje talentima nije samo puki raspored adekvatnih ljudi na određena radna mjesta. To je njegovanje cijele kulture jedne organizacije, od najviše do najniže pozicije, od zaposlenika koji je najduže u organizaciji do onog koji se tek priključio timu. Pri upravljanju talentima, ciljamo na usklađivanje razvoja zaposlenika s razvojem organizacije, odnosno njenim poslovnim strategijama. Upravljanje talentima nastalo je kako bi se efikasnije ispunjavali ciljevi koje organizacija ima. Stoga je njegova važnost iznimna, jer jedino kroz zaposlenike i klijente, te njihovo zadovoljstvo i razvoj, možemo ostvariti pravu autentičnost i uspjeh.