Svako poduzeće je ekosustav, mreža međusobno povezanih dijelova koji utječu jedni na druge, a malo tko od nas shvaća kako stalno utječe na njega.
Svako poduzeće je svojevrsni ekosustav, mreža međusobno povezanih dijelova koji utječu jedni na druge. A razlika između zdravog i nezdravog ekosustava iznenađujuće je mala. No iako većina nas radi u nekom poduzeću sva je prilika da malo nas ima osjećaj da je upravo naš doprinos važan zdravlju takvog ekosustava. Ekosustavi su dinamačni i konstantno u procesu oporavka od prethodnih poremećaja ili pripremama za nadolazeće. Stoga je bitno shvatiti moć sekundarnih učinaka. Svaki put kada sklopite novi posao, zaposlite novog člana tima ili nekoga unaprijedite, organizacijska kultura se mijenja, na bolje ili na gore. I to ne utječe na poslovanje samo trenutačno, već ima sekundarne učinke u budućnosti. Zato je bitno svaku odluku promatrati strateški, ali i biti svjestan da je situacija poduzeća danas rezultat sekundarnih učinaka prijašnjih odluka. Odlučite stoga koja su područja koja trebate riješiti danas, a koja su nusproizvod prijašnjih pogrešaka, kako biste obrnuli prijašnje negativne sekundarne učinke.
Počnite koristiti snagu sekundarnih učinaka u svoju korist. Popišite sve pozitivne sekundarne učinke, one koji su posebno pozitivno utjecali na kulturu vašeg tima. Tako ćete ih moći replicirati u drugim područjima kako biste namjerno polučili dobre efekte u vašem ekosustavu. I bitno je održati konstantnu pažnju i fokus. Najjače kulture su one koje se stalno osnažuju.
Australsko poduzeće prodaje - zrak
Inventivni Australci pokrenuli su novi posao. Njihov krizni menadžment, ali i poslovna prilika uključuje sakupljanje čistog zraka u boce i slanje potrošačima koji žive u zagađenim dijelovima Kine. John Dickinson i Theo Ruygrok osnovali su prije godinu dana poduzeće Green & Clean Air. Zrak, resurs koji bi trebao biti besplatan i dostupan svima, prikupljaju na raznim lokacijama poznatim po izuzetno čistom zraku, poput Blue Mountainsa ili Tasmanije. Navodno zrak sa svake lokacije ima poseban "okus". Ideja i poslovna prilika su se javili kad se Ruygrok vratio s puta u Kinu te bio iznenađen razlikom u kvaliteti zraka. Ovo nije prvo takvo poduzeće koje prodaje upakiran svjež zrak. Britanci i Kanađani već su pakirali svjež zrak u limenke.
Zagađenje u Kini toliko je veliko da se procjenjuje da od njega umire 4.000 ljudi dnevno. I dok je kineska vlada obećala smanjiti zagađivanje zraka koje dolazi iz državnih elektrana za 60% do 2020., bočice od oko 19 australskih dolara za sada se mogu kupiti na policama dućana - za one koji si to mogu priuštiti. Osim Kineza, druga ciljna skupina Green & Clean Aira su turisti željni ponijeti kući dah australskog zraka. Kod nas je zrak još uvijek čist u većini zemlje, ali nam nedostaje John-ova i Thea koji bi od toga pokušali napraviti - posao! Za pokretanje poslovanja temeljenog na ovakvoj ideji je potrebna velika hrabrost, pa će biti zanimljivo provjeriti kako im ide kroz par godina!
IT poduzeće nakon dostave hrane
Nakon što je s 30 godina napustio informatičko poduzeće, Mark Furness ubrzo je ostao bez novaca i bio prisiljen raditi u tajlandskom cateringu te živjeti s prijateljima. Nije to baš tako ni loše, ali svakako nije nešto što bi ga dugoročno zadovoljilo. Nakon podmirenja stanarine i računa, ostajalo mu je svega 5 funti tjedno za hranu. Unatoč poteškoćama, čitavo vrijeme dok je radio u tajlandskom restoranu bio je uvjeren kako će jednoga dana imati vlastito IT poduzeće. Između posluživanja gostiju, zapisivao je sve svoje poslovne ideje. U međuvremenu se ponovo zaposlio u informatičkom sektoru te se dvije godine kasnije udružio s kolegama. Uloživši svaki po 6.000 funti, osnovali su Essensys. Danas je Essensys drugo najbrže rastuće informatičko poduzeće u Velikoj Britaniji. Trenutačno zapošljavaju nove kadrove i šire se na američko tržište.
Godišnji prihodi su im preko 12 milijuna funti te zapošljavaju 90 osoba. Jedan od informatičkih konzultanata njihov rast smatra impresivnim s obzirom da je organizacija rasla isključivo organski, bez vanjskih ulagača. Uspjeh Essensysa pripisuje lakoći upotrebe njihovog sustava na što su se posebno fokusirali. Pred njima je svakako uspješna karijera samo ako nastave tako paziti na sebe, svoje klijente i posao koji obavljaju.