U posljednjih nekoliko dana objavljene su dvije studije u kojima se govori o posljedicama koje svi osjećamo zbog organizacije rada koja uključuje rad od doma. I kao kod svih ispitivanja mišljenja tih dviju studija se razlikuju osim u jednom. I jedni i drugi ispitanici imaju smanjen osjećaj povezanosti.
Prema jednom ispitivanju radnici čiji je rad odvojen od ureda osjećaju sve veći pritisak zbognemogućnosti da usklade i odvoje svoje privatne obaveze s poslovnim. Teško im pada i izoliranost u jednom prostoru iako je to, paradoksalno, njihov dom. Radi se o radnicima visokotehnoloških poduzeća koji na raspolaganju imaju alate za komunikaciju i suradnju sa svojim kolegama. Oni ih znaju koristiti i koriste ih, a ipak između 68 i 81% njih kaže da im takav način rada sve teže pada. Kako se situacija s COVID-19 produžuje u jesen pa i zimu čini se da će im takav osjećaj ostati, a možda i pogoršati.
Osjećati se odbačeno u globalnom svijetu
Prema drugom ispitivanju radnici koji rade od doma žele da se takav način rada i nastavi! Njih preko 70%bi željelo zadržati takav način rada uz dodatak da bi koji put željeli raditi u uredu. I ovi ispitanici su radnici visokotehnoloških poduzeća i imaju na raspolaganju svu moguću komunikacijsku tehnologiju. Tehnologija im, sudeći po rezultatima ispitivanja, omogućuje da kombiniraju najbolje od oba svijeta – poslovnog i privatnog. Ona im omogućuje da obave posao kad je to potrebno na traženi način, a boravak izvan ureda im omogućuje i da se posvete privatnom životu. U svakom trenutku mogu komunicirati s bilo kim bilo gdje. Ipak i oni bi ponekad željeli doći u ured. Razlog je sličan kao i kod radnika kojima takav rad nikako ne odgovara. Osjećaju se – odbačeno!
Kada im je teško mogu započeti audio ili vizualnu komunikaciju s nekim tko im je blizak i razgovarati o problemu koji ih muči. No, fizička izoliranost od kolega s posla se ne može nadoknaditi video pozivom, a niti stalna prisutnost članova obitelji ne nudi utjehu. Možda se možemo zapitati jesu li dobro birali članove obitelji, no to je tema za neki drugi članak.
Utjeha iz neočekivanog izvora
I sad imamo problem! Radnici imaju vrlo izražen osjećaj odbačenosti i nadaju se da bi ga se mogli riješiti tako da se povremeno ili potpuno vrate na rad u ured. Najmrže mjesto na planetu o kojem se pišu protestne pjesme i snimaju serije postaje željeno utočište. Rješenje nije tako jednostavno ili barem nije vidljivo na prvi pogled. Vratiti se u ured zbog situacije s COVID-19 nije moguće, ponegdje niti povremeno. Internet je pun vijesti u kojima su upravo takva visokotehnološka poduzeća odlučila da će uredi za mnoge radnike ostati nedostupni barem do kraja 2021., ako ne i dulje.
Problemi su tu da ih riješimo. Posebno nama koji smo na pozicijama menadžera rješavanje problema jest, ili bi trebao biti, dio svakodnevnog posla. No, niti se svi na pozicijama menadžera ponašaju kao menadžeri niti znaju koristiti alate koji su im na raspolaganju kako bi problem riješili. U ovoj situaciji važno je razumjeti da je upravo menadžer taj koji ljudima opterećenima strahom, osobnim i poslovnim problemima, odvojenošću od drugih ljudi treba donijeti utjehu i stvoriti osjećaj zajedništva.
To nije tuđi i osobni problem
Prve će vam misli, vjerujem, biti – to nije moj problem; to je problem te osobe, svi smo u istoj situaciji i svatko od nas bira kako će reagirati na tu situaciju. I još, svatko se sa situacijom treba nositi najbolje što može. To je točno, ali…
Treba imati na umu da se svatko i nosi sa situacijom najbolje što može! Da se članovi vašeg tima mogu nositi bolje s postojećom situacijom oni bi to i radili. Zatim treba imati na umu da ste vi odgovorni za rezultat koji trebate ostvariti te da ga ne možete ostvariti samostalnim radom. Da bi ste ostvarili rezultat potrebni su vam svi članovi tima u njihovoj punoj snazi, angažiranosti i volji da se uhvate u koštac sa zadacima koji su u opisu njihovih poslova.
S jedne strane, i vama odgovara da ne vidite nikog od njih te da im samo šaljete poruke jer ste ih tako navikli i dok ste svi bili uredu. Možda vam je COVID-19 poslužio kao izvrsno opravdanje da ih „ne smetate baš svaki čas“ video pozivima jer tko zna jesu li prikladno odjeveni ili baš ručaju. S druge strane, i vi se osjećate otuđeno jer i vas vaš nadređeni baš ne zove, osim ako ne treba! I čudite se koliko malo mu je stalo do vas i kako vam nedostaju oni kratki trenuci u kojima ste osim o poslu popričali i o neobaveznim temama –sportu, obitelji, zdravlju ili, barem, vremenu.
Menadžer kao utjeha
Upravljanje ljudima se uvelike svodi na povjerenje i poštovanje pri čemu se uvijek sjetite da će vam ih radnici uskratiti na prvoj prepreci. Komunikacija temeljena na tehnologiji umjesto na fizičkom kontaktu je takva prepreka. Ako vam to do sad nije postalo jasno od menadžera se u takvom okruženju očekuje i da svoje menadžerske aktivnosti u segmentu vođenja podigne na višu razinu. To ne znači da povećate broj poruka koje šaljete svom timu već da im date jasnoću, podsjetite ih na vrijednosti koje gajite u poduzeću. Koristite svaku priliku u kojoj razgovarate s njima da razgovarate i o neformalnim temama, temama koje će ih odmaknuti od informacija kojima su bombardirani sa svih strana. Pričajte im o uspjesima koje cijeli tim ili, još bolje, čitavo poduzeće ostvaruje i kako ste se pripremili da i buduće razdoblje bude jednako ili više uspješno.
Tako ćete stvoriti ili vratiti osjećaj zajedništva koje nam je nužno potrebno, posebno u situacijama i vremenu u kakvom se nalazimo sada. Menadžer kao utjeha zvuči čudno, ali je jedini način da sebe i tim dovedete u potrebnu pozitivnu energiju kojom ćete lakše prebroditi prepreke.
Mi smo upravo za takve situacije osmislili sustav poboljšanja organizacijskog imuniteta koji vam pomaže da lakše prihvatite svoju novu ulogu. Nazovite 01 2442 910 ili pišite na [email protected] i raspitajte se o mogućnostima koje smo pripremili za vas.
U ime Ramiro tima,
Igor