Prije dvije tisuće i tristo godina Aristotel je zaključio da ljudi najviše od svega žele biti sretni. Od Aristotelovog vremena, kao civilizacija, značajno smo povećali poslovnu udobnost te proširili prilike za stjecanje novca i razvojem karijere. Sukladno tome sasvim je logično pretpostaviti da su i ljudi općenito postali značajno sretniji. Ili ipak nisu?
Prije nego otkrijemo što znanstvena istraživanja govore o postizanju sreće u poslovnom kontekstu, podijelit ću svoje iskustvo kao životnu lekciju o njoj. Jedno popodne, prije više godina, do mene, kao psihologinje, došla je učenica prvog razreda jednog trogodišnjeg programa strukovne škole. Sjela je u stolac i počela prepričavati svoja pozitivna iskustva s nastave, uz izraz iskrene sreće na licu. Razlog zbog kojeg mi se baš ona urezala u pamćenje krije se u poznavanju objektivnih okolnosti u kojima je živjela. Naime, ona je godinu ranije upisala četverogodišnji strukovni program koji nije uspjela savladati pa se prebacila na trogodišnji. Roditelji su joj bili razvedeni, a ona je živjela s majkom koja je imala ozbiljnih psihičkih poteškoća. Također je živjela s bratom koji je povremeno bio fizički agresivan te s mlađom sestrom o kojoj je vodila brigu. Znajući za sve to, sreća je bila zadnja emocija koju sam očekivala vidjeti na njenom licu. Odnosno, bez obzira na teške okolnosti, ona je uspjela biti sretna. Je li onda sreća izbor?
Drugim riječima, bez obzira na okolnosti privatnog života, moguće je biti sretan zbog uspjeha na poslu ili školi. Što se tiče radnog mjesta, istraživanja pokazuju da zaposlenici uistinu ne postaju spontano zadovoljni zbog uvođenja raznih pogodnosit koje im poslodavac nudi. Upravo suprotno - često se događa da što im je posao lagodniji, to je više ispunjen nezadovoljstvom ili dosadom. Stoga se i dalje nameće pitanje: što je zbilja izvor sreće i zadovoljstva na radnom mjestu?
Sreća, kao i nezadovoljstvo, je stvar izbora
„Sreća ne ovisi toliko o stvarima oko nas, koliko o skladu unutar nas.“ smatra poznati psiholog Mihaly Csikszentmihalyi. Znajući da na radnom mjestu vaši zaposlenici provedu bar osam sati u danu, važno je osvijestiti i raditi na tome da steknu određene vještine. Da izbjegnu konflikte i uspješno rješavali moguće probleme s kojima se susreću, važne su vještine pregovaranja. One uključuju komunikaciju, emocionalnu inteligenciju i planiranje. Te vještine će im omogućiti da vrijeme na poslu uistinu provedu u ugodnom emocionalnom stanju, koje je u konačnici pozitivno i za njih. Ugodno raspoloženje zaposlenika će biti pozitivno i za poslodavca te organizacijsku klimu općenito.
Odrastajući, život vaših zaposlenika se vrlo intenzivno vrti oko njihove buduće profesionalne karijere. Prirodno je i pozitivno da teže ostvarenju profesionalnih ciljeva, jer ih to pokreće naprijed. Međutim, psihološka istraživanja nedvojbeno ukazuju da, onoga trenutka kada svoju sreću vežu za ostvarenje konkretnog cilja, prestaju uživati u sadašnjosti i počinju strahovati od neizvjesne budućnosti. Također, činjenica je da posao nije zamišljen da bi im ugađao. Nego da bi ih, kroz različite izazove, potaknuo da otkrivaju i razvijaju sve svoje unutarnje resurse. Upravo u toj mogućnosti rada na zadacima na kojima se i dalje mogu razvijati leži i zadovoljstvo na radnom mjestu. Kako bi što uspješnije svladali izazove, ključno je poboljšati vještine pregovaranja. Kaže se da u poslu ne dobijemo ono što smo zaslužili, nego ono što smo stekli pregovaranjem! Stoga su vještine pregovaranja put do uspjeha, sreće i zadovoljstva na radnom mjestu.
Uz vještine pregovaranja do sretnijeg radnog mjesta
Često su izvor nezadovoljstva na radnom mjestu interpersonalni odnosi. Konflikti s kolegama, loša komunikacija, 'trzavice' i neugodna atmosfera utječu na naše raspoloženje. Često se zna dogoditi da, zbog nesuglasica na poslu loše raspoloženje i neugodne emocije potraju kroz cijeli dan ili tjedan. Kako bi što uspješnije rješavali takve situacije i izbjegavali konflikte, potrebno je poboljšati vještine pregovaranja. One se odnose na socijalne procese komunikacije među ljudima, kako bi se postigao zajednički cilj. Odnosno, one služe kako bi se postigao neki dogovor, riješio problem i izbjegao konflikt. Vještine pregovaranja su ključan alat u komunikaciji, kako bi u konačnici svi bili sretniji i zadovoljniji na radnom mjestu.
Dobra vijest je ta što se vještine pregovaranja, kao i sve ostale vještine u životu, mogu naučiti i poboljšati. Tako ćete biti uspješniji na poslu, što će dovesti do osjećaja ostvarenosti i sreće.
Vještine pregovaranja na radnom mjestu
Koje su točno vještine pregovaranja? Prva je naravno komunikacija. Kako bi bili dobri pregovarači, nužno je da komunicirate što točno želite te vodite mirnu raspravu s ostalim pregovaračima. Budući da najčešće pregovarate oko nečega što zahtijeva kompromis, važno je komunicirati svoje želje, ali i aktivno slušati druge. Krajnji cilj pregovaranja jest odluka s kojom će svi biti zadovoljni, što je nemoguće postići bez dobre komunikacije.
Iduća u nizu vještina pregovaranja je emocionalna inteligencija. Emocije igraju važnu ulogu u pregovaranju. Iako je važno da spriječite emocijama da prevladaju vašim ponašanjem, posebice kada je riječ o ljutnji prema ostalima. No, emocije koje mogu pomoći u uspješnom pregovaranju su one pozitivne, za koje se pokazalo da povećavaju povjerenje između pregovarača. Ako pak osjećate strah ili anksioznost, možete usmjeriti te emocije prema uzbuđenju, što će također pomoći pri komunikaciji. Viša emocionalna inteligencija pomaže pri 'čitanju' osjećaja drugih ljudi. Tako ćete lakše prepoznati što oni impliciraju svojim neverbalnim ponašanjem. Emocionalna inteligencija se može poboljšati pomoću nekoliko tehnika. Za početak, počnite promatrati kako se vi osjećate i identificirati svoje emocije. Zatim promatrajte svoje ponašanje – kako reagiram kada se osjećam, primjerice, ljuto? Kako moje reakcije utječu na moje funkcioniranje na poslu? Zatim preuzmite odgovornost za svoje osjećaje. Ono što drugi rade vi ne možete kontrolirati, ali možete kontrolirati vaše reakcije. Kada osvijestite da ste sami odgovorni za vaše raspoloženje, bilo pozitivno ili negativno, shvatit ćete da imate kontrolu. Tako ćete postati zadovoljniji i sretniji na radnom mjestu, kao i u svim ostalim područjima života.
Planiranjem do uspjeha
Vještine pregovaranja obuhvaćaju i planiranje. Planiranje onoga što želite postići pregovaranjem te sagledavanje svih važnih aspekata koji bi vam inače mogli promaći. Dobra priprema je ključ uspjeha! Kada govorimo o planiranju vezanom za vještine pregovaranja, ključno je razmisliti o zoni mogućih pregovora. Zona mogućih pregovora se odnosi na raspon pregovaranja. Može biti pozitivna – kada pregovarači mogu postići kompromis s kojim će obje strane biti zadovoljne. Negativna zona pregovaranja je kada nijedna strana nema zajedničke interese oko kojih se mogu dogovoriti. Ako završite u negativnoj zoni pregovaranja, moguće je da nećete biti zadovoljni ishodom. U takvim situacijama važno je unaprijed isplanirati najbolju alternativu koju imate, odnosno plan akcije. Dakle, planiranje uključuje razmatranje mogućih ishoda i osiguravanje da vam pregovaranje bude barem u nekoj mjeri uspješno. Planiranjem se vještine pregovaranja mogu značajno poboljšati, a samim time i postići uspjeh.
Konačno, vještine pregovaranja obuhvaćaju i refleksiju. Razmišljanje o prošlim pregovorima, odnosno o prošlim razgovorima općenito će vam pomoći da objektivno sagledate prednosti i nedostatke svog načina pregovaranja. Razmislite koja područja možete popraviti, što je to što je dovelo do uspjeha ili neuspjeha. Tako ćete učiti iz vlastitih uspjeha i grešaka te poboljšati vještine pregovaranja općenito.
Profesionalnim razvojem do sreće na poslu
Naime, ako sve teško što nam se događa na radnom mjestu pripisujemo nekoj „objektivnoj nepravdi“ vrlo vjerojatno ćemo se osjećati bespomoćno. Smatrat ćemo da smo „žrtve okolnosti i drugih ljudi“ te će nam i poslovna svakodnevnica biti velika patnja. Umjesto toga, trebamo i izazovne poslovne okolnosti usmjeravati na aktivnosti u kojima možemo napredovati unapređujući svoja znanja i vještine pregovaranja. Tako imamo priliku otkriti te pokazati sebi i drugima sve što možemo postići. Dakle, posao će uz iste te okolnosti biti puno ugodniji.
Vratimo se na primjer moje učenice. Trudeći se uspješno završiti upisani trogodišnji program strukovnog zanimanja, moja učenica je iz svijesti veći dio dana izbacivala frustracije svakodnevnog života. Istovremeno se i razvijala, stvarajući sebi put prema boljoj budućnosti. Istraživanja pokazuju da upravo takvi trenuci svjesnog, dodatnog jačanja sposobnosti vlastitog tijela i/ili uma dovode do zadovoljstva. Bez obzira koliko okolnosti oko nas bile izazovne, kada se trudimo postići nešto izazovno i osobno vrijedno postajemo zadovoljniji. Samim time za svakoga zaposlenika ne postoji samo jedna, već tisuće prilika za profesionalni razvoj. Uz njega imaju priliku i za sreću na radnom mjestu.
Vještine pregovaranja, kao i sve ostale u životu, je potrebno poboljšavati i implementirati na radnom mjestu. Općenito govoreći, ključ za razvoj zaposlenika i profesionalni razvoj je rad na sebi. Promišljanje o tome što ste napravili dobro ili loše, kako ste reagirali i koje emocije ste osjetili u određenim situacijama.. Sve su to ključne komponente poslovnog uspjeha. Kada upoznate sebe, kako u profesionalnoj, tako i u privatnoj ulozi, moći ćete početi raditi na onome čime niste zadovoljni. Rad na sebi, savladavanje poslovnih izazova, uspješne vještine pregovaranja i komunikacije na poslu donijet će vam osjećaj unutarnje sreće i zadovoljstva. Sreću više nećete vezati za okolinske faktore, nego za sebe i svoj rad. Kako rastete i razvijate se na poslu, sreća će doći kao popratna pojava vašeg truda.
Osobna sreća – svjesna odluka svakog zaposlenika
U međuvremenu sam upoznala puno ljudi sličnih mojoj učenici, koji na svakom radnom mjestu uspijevaju izbjeći zamku patnje i samosažaljenja. Čak i kad se suočavaju sa značajnim izazovima, uspijevaju stvarati prostor za sreću u sebi i oko sebe. Takve ljude karakterizira odlučnost da aktivno traže i istinski uživaju u svakom pozitivnom trenutku koji poslovna svakodnevica pruža. Znaju da profesionalni razvoj, razmišljanje o svom radu i fokus na vještine pregovaranja donose uspjeh na poslu. Na negativne trenutke gledaju kao na dodatne poticaje za izražavanje najbolje varijante samih sebe. To je stav koji ih trenutačno ispunjava najvišim smislom života, što stvara dugotrajni osjećaj istinske sreće. Osim toga, kao takvi ujedno predstavljaju i svjetionik i inspiraciju svojim kolegama i članovima tima.
Stvarajte uspješno kulturu u kojoj će vaši zaposlenici biti ponosni na dosadašnje poslovne uspjehe koje su postigli te u kojoj će hrabro kreirati i iskoristiti svaku novu priliku za učenje. Profesionalni razvoj jest neiscrpan izvor sreće na radnom mjestu!