Za lakše baratanje našim odlukama važno ih je iz područja nevidljivog i neopipljivog dovesti u naš svijet i učiniti vidljivim. Kako uspješno provoditi odluke u osobnom i poslovnom životu i kakve to veze ima s assessment centrom?
Proteklih dana i tjedana u medijima svih vrsta nam se često ukazivala informacija da je donošenje odluka jako važno. Navodilo se i zašto je prelazak iz stare u novu godinu pravo vrijeme za to. Voditelji su se već priviknuti na taj proces zbog svog položaja i procesa koje organizacija ima. Kao i mnogo puta do sad, vjerojatno ste sami donijeli odluke za godinu pred nama. Neke od njih su potpuno nove, no neke se sigurno ponavljaju već nekoliko godina. Ako ste prošle godine uspjeli neke odluke provesti u djelo, neke su ostale još uvijek na listi obaveza koje treba napraviti. Vjerojatno vam se čini kako su neke stvari koje želite napraviti vječito na „to-do“ listi. Svake godine si govorite kako ćete baš te godine napraviti nešto što do sada niste uspjeli. Ipak kada za se za šest mjeseci okrenete oko sebe, vjerojatno ćete primijetiti da vaša odluka nije bila provedena u cijelosti. Ona je ostala trag u vašim mislima.
Budimo iskreni! Za ispunjenje odluka koje smo donijeli nije dovoljno samo donijeti odluke – potreban je i plan za njihovo provođenje! Možete imati najbolju namjeru, biti najmotiviranija osoba i istinski željeti da se vaša odluka ostvari, no to nije dovoljno. Svaka odluka koju želite dugoročno provoditi treba biti isplanirana. Život je pun nepredvidivih situacija koje vas mogu omesti u provođenju važnih odluka. Ako nemate plan na koji se možete osloniti, vaše odluke ostat će samo ideje koje zauzimaju nižu poziciju na vašoj listi prioriteta. Kada se to dogodi, vaša odluka pada u zaborav jer morate tog trenutka napraviti nešto važnije. Ove loše navike se zbrajaju, a sljedeće nove godine razmišljat ćete o toj istoj odluci i kako ju provesti. Nemojte se staviti u tu situaciju, ovoga puta kada budete razmišljali o odlukama, napravite plan!
Planiranje plana
Za stvaranje plana nije potrebno veliko znanje i sposobnosti. Potrebno je samo puno kontrole i usmjerenost na rezultat kako bismo pozitivno utjecali na naš osobni razvoj. Najprije je važno ustanoviti uklapa li se svaka donesena odluka s naše liste u jednu veliku cjelinu. Ta cjelina je šira slika koja nam govori što ćemo mi postati i kako ćemo izgledati kad ti ciljevi budu ispunjeni. Time dobivamo viziju, kakva će biti naša osobna promjena na kraju ove godine. Ta vizija jest ključ i odgovor na pitanje zašto smo donijeli te odluke i zašto je važan zadatak pridržavati ih se. Ukoliko se neke odluke ne mogu uklopiti u tu viziju, izbacite ih i zamijenite nekima koje će bolje popuniti viziju.
Ljudi se često boje razmišljanja na ovakav način. Uvođenje nove odluke za koju namjeravate da bude dugotrajna podrazumijeva u nekoj mjeri promjenu vašeg identiteta. Na primjer, recimo da sljedeće godine želite pročitati 10 knjiga. Ispunjavanjem tog pothvata postajete osoba koja čita knjige. Takva mala promjena pretvara vas iz jedne verzije sebe u drugu. Iako bi ova verzija za vas bila bolja, ipak je teško odreći se one verzije koja je prethodila. Ustaljene navike i dugogodišnji identiteti iznimno su otporni na promjene. Oni su kao iznimno čvrst temelj vašeg postojanja. Ipak, vaša nova vizija i motivacija za promjenom nekad zahtijeva renovaciju ovih temelja. Slično tako je i u vašoj organizaciji. Nekada je teško iskorijeniti zastarjele procese i uvesti inovativne kao što je assessment centar kao način odabira zaposlenika. Zato je bitno smisliti plan i ustrajati svakodnevno u njegovom ostvarenju.
Odluka treba postati vidljiva
Takvu inspirativnu viziju potrebno je raščlaniti na područja u kojima ćemo je ispunjavati. Područja nam omogućuju kategorizaciju ciljeva u grupe koje onda možemo lakše pratiti. Ta područja mogu biti zaista različita. Kreću se u rasponu od odnosa s drugim ljudima, financijskog uspjeha, napretka u karijeri ili tjelesnog zdravlja. Da bi bismo lakše baratali odlukama važno ih je iz područja nevidljivog i neopipljivog učiniti vidljivim. Svakako ih zapišite na papir! Možete to učiniti uz pomoć običnog papira i olovke. Ako vam je draže koristiti neko elektroničko pomagalo, samo naprijed. Važno je da svoje odluke vidite napisane kako bi ih mogli korigirati, poboljšavati i, na kraju, sa zadovoljstvom izbrisati ili precrtati jer ste ih ispunili.
Možete napraviti takozvani tortni graf životnih područja. Znate sigurno kako izgleda tortni graf. Jedan veliki krug koji je podijeljen na više dijelova. U kontekstu osobnog razvoja možete ga koristiti na sljedeći način. Prvo napravite jedan veliki krug a zatim ga linijama podijelite na iste ili slične dijelove. Svaki dio torte predstavlja jedno područje vašeg života. Možete pored njih napisati što predstavljaju. Nakon toga, svaki dio ispunite s vašim željenim ciljevima. Primjerice, u dio tjelesnog zdravlja možete napisati da želite svaki tjedan dva puta trčati 30 minuta. To ne mora biti vaša jedina odluka za tjelesno zdravlje, ukoliko želite najviše poraditi na ovoj sferi napravite ovaj dio torte najvećim. Na ovaj način svoje prioritete raščlanjujete na sektore i vizualno si možete prikazati čemu je u vašem životu potrebno posvetiti naviše pozornosti. Ovo je samo jedan način upravljanja vašim odlukama. Mnoge druge strategije mogu olakšati ovaj proces i pomoći vam u prenošenju vaših odluka u realnost.
Kad smo ih već napisali za svako od područja koje smo odabrali potrebno je odrediti jedan ili nekoliko mjerljivih ciljeva. Prema tim ciljevima ćemo se ravnati i njihovim dostignućem znat ćemo da smo ostvarili svoju odluku!
Odluka se treba provesti!
Svaki voditelj zna nagraditi (ili barem zna da treba nagraditi) članove svog tima kad ispune jedan ili više ciljeva. To je jedan od važnih faktora motivacije za njihovo ispunjenje. I tu gotovo svaki voditelj pada na ispitu. Zaboravlja postaviti nagradu koju će dodijeliti sam sebi nakon što ispuni cilj. Potrebno je ustanoviti nagrade i za one male ciljeve unutar područja. Tako i za svako područje pa i za ukupan godišnji cilj – našu viziju kojom smo osmislili kako da ne ograničavate sami sebe tijekom ove godine! Postavljanje ovih motivatora će vam svakako pomoći da uspijete u svom naumu. Ljudi iznimno preferiraju kratkoročne nagrade umjesto dugoročnih dobrih ishoda. Ako niste uvježbani u razmatranju vremena u terminima dugoročnih ciljeva zasigurno ćete biti upoznati s ovim fenomenom. Primjerice, možda bi puno radije odgledali seriju ili pojeli hamburger umjesto da odete u teretanu ili spremite nešto zdravije. Ovi kratkoročni užitci su puno primamljiviji nego neka tamo udaljena ideja o tijelu koje je u formi.
U ovome trenutku mogli bi reći da je disciplina i ustrajnost najvažnija i kako bez njih ne možete. To je istina. Ali bez obzira na to, postoje strategije koje vam mogu olakšati pridržavanje vaših navika. Primijenite strategiju uparivanja. Naime, neke stvari koje ne želite napraviti trebate upariti s nečim što rado radite. Ako vam odgovaranje na e-mailove predstavlja najgori dio dana, uparite taj zadatak sa slušanjem omiljene glazbe. Nađite ono što možete upariti i održite svoje navike i u trenucima kada se to čini teško. Nagradite se odmah i uživajte u svom napretku.
Od osobnih prema poslovnim odlukama
Donošenje odluka dio je svakodnevice, kako i osobnom tako i u poslovnom životu. Slično kao i u svakodnevnom životu, donošenje i provedba odluka u poslovnome životu može biti teško. U kontekstu poslovanja odluke mogu značiti razliku između napredovanja i stagnacije vaše organizacije. Mnogi rukovoditelji imaju veliko iskustvo kada je riječ o donošenju odluka. Ipak, neke odluke zahtijevaju pomno planiranje i razmatranje. Jedna od tih odluka je zapošljavanje novih radnika. Pogotovo kada je riječ o visokim pozicijama, zapošljavanje novog radnika je aktivnost u kojoj ne treba brzati. Donošenje odluke o zapošljavanju sa sobom povlači mnoge ishode u budućnosti, stoga je bitno napraviti dobar odabir.
Upravo ovom problematikom bavi se assessment centar. Naime, centri procjene postaju sve popularniji kao alat u odabiru novih kandidata za posao. Asssesment centar jedan dio odgovornosti donošenja odluka stavlja na sebe. Raznolikim metodama probiru kandidate i nakon detaljne selekcije odabiru one koji su se uistinu pokazali najprikladnijima za posao. Assessment centar u obzir uzima dugoročni plan organizacije i pokušava provjeriti kako se svaki kandidat uklapa u taj plan. Slično kao i u osobnom životu, radnje koje se trenutno čine kao najlakši ili najbolji izbor u dugoročnom planu možda ne funkcioniraju. Opće je poznato kako se kandidati na razgovoru za posao pokušavaju pokazati u najboljem mogućem svjetlu. Stoga je bitno na neki način razaznati koje su uistinu njihove kompetencije i napraviti najbolju odluku za budućnosti vaše organizacije. Assessment centar može takve odluke učiniti lakšima.
Odluka pada na assessment centar
Assessment centar nije nešto na što se možete odlučiti u trenutku. Selekcija kandidata pomoću assessment centra može biti dugotrajan proces koji zahtijeva više od jedne osobe te više vremena i drugih resursa. Uvođenje nečega kao što je assessment centar u selekcijski postupak velika je odluka koja mijenja dio identiteta te organizacije. Troškovi assessment centra su nešto viši od uobičajenog selekcijskog postupka, ali se uvijek isplate jer su uloženi u pomno planirani sustav selekcije koji, koliko je god moguće, sprečava utjecaj predrasuda ljudi uključenih u selekcijski postupak. Ako odlučite da se isplati provedba te odluke je vrlo jednostavna. Assessment centar kao i svaka važna životna odluka u početku zahtjeva veći trud. Ipak, kada je riječ o velikim poslovnim odlukama početna investicija će sigurno rezultirati kasnijim uštedama.
Stoga, kada se kao poslodavac, član odjela za ljudske resursa ili voditelj projekta nađete u poziciji kada možete donijeti odluku, planiranje zauzima veliki dio procesa. Za provedbu poslovnih odluka kao je izbor savršenog kandidata za rukovodeću poziciju nužne su drugačije strategije pitanja su slična kao i kod donošenja osobnih odluka. Je li odluka u skladu s vizijom vaše organizacije? Kako će vaša organizacija izgledati ako donesete ovu odluku, implementirate ovaj projekt ili zaposlite ovog kandidata?
Integriranje osobnih i poslovnih ciljeva
Kada je riječ o ciljevima, poslovna sfera života može biti jedna od onih u kojima želite napredovati. Ako se dvoumite između pokušaja implementacije nečega novog u vaš poslovni svijet pokušajte to isplanirati. Jednostavno raspišite dobre i loše strane odluke, pokušajte procijeniti koliko bi dugo pothvat trajao i uključite druge u vaša razmišljanja. Ponekad će perspektiva druge osobe razbistriti vaše nedoumice i brige oko neke važne odluke. Primijenite vaša znanja i napravite najeduciraniju odluku.
Donošenje odluka je lako i voditelji to čine na svakodnevnoj razini. S provedbom je puno teže jer zaboravljamo osnovne korake, kojima podučavamo naše ljude, primijeniti i na sebe. Uzmite sebe u obzir i provedite osobne ciljeve u stvarnost. U isto vrijeme razmotrite vaš poslovni život i napravite one odluke koje će privući najbolje kandidate prema vašoj organizaciji. Imate li vi svoje načine kako ostvarujete ciljeve? Jesu li vam ovi savjeti od pomoći?